واکاوی تاثیر نظریه انتظار در کارکرد جریان های سیاسی در جامعه مطلوب اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

رفتار جریان های سیاسی به عنوان عامل هنجارسازی و بی هنجاری در جامعه، همواره مورد دغدغه اندیشمندان بوده است. محققان برای ایجاد کنشی مطلوب در جریان های سیاسی به نظرات مختلفی معتقد گشته اند؛ اما تشتت در نظریات، دلیلی بر ناکارآمدی آنها در همسان سازی رفتار جریان های سیاسی با نظام اجتماعی می باشد. مسلما برآیند فکری جریان های سیاسی در رفتار آن ها متبلور می گردد. بدین سبب ساخت فکری جریان های سیاسی بر مناسبات همسو با جامعه سیاسی جهت بروز رفتار سیاسی مطلوب از اهمیت بالایی برخوردار است. اندیشه انتظار به عنوان راهبردی در مطلوب سازی کنش جریان های سیاسی، ظرفیت سازمان دهی فکری جریان های سیاسی را برای ایجاد یک جامعه مطلوب اسلامی دارد؛ بنابراین هدف تحقیق پیش رو، واکاوی تاثیر نظریه انتظار در کارکرد جریان های سیاسی برای ایجاد یک جامعه مطلوب اسلامی است.

روش شناسی پژوهش: 

این مقاله با بهره مندی از روش کتابخانه ای و نگرشی توصیفی - تحلیلی به تاثیر نظریه انتظار در کارکرد جریان های سیاسی در ایجاد جامعه مطلوب اسلامی می پردازد.

یافته ها: 

این پژوهش، با ابتنای بر چارچوب نظری برگرفته از نگرش سه لایه ای حضرت امام به انسان (بینش، گرایش، کنش) به این مسئله دست یافت که فرهنگ انتظار می تواند در ابعاد بینشی (مبانی فکری)، گرایشی و ارزشی (اخلاق)، و کنشی (رفتار) جریان های سیاسی را ساماندهی نماید.

نتیجه گیری

مقوله انتظار در بعد نرم افزاری (بینش و گرایش) به ارایه انسجام فکری، تعهد به مولفه های اخلاقی در عمل سیاسی، انگیزه های سیاسی مطلوب، امید اجتماعی و ایجاد روحیه صبر و استقامت و در بعد سخت افزاری (کنش) به کنترل اجتماعی، جامعه پذیری سیاسی، تعامل با نظام سیاسی، همبستگی اجتماعی، مشارکت سیاسی مطلوب و ثبات سیاسی در نظام اجتماعی می پردازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p2286364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!