بررسی ترکیبات فنولی و آنتی اکسیدانی عصاره دو گیاه (Dianthus caryophylus ,Fumaria vaillant) با استفاده از روش های TLC و HPLC

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مطالعه دو گیاه میخک و شاهتره میزان فلاونوییدهای تام و فنل های تام وفعالیت انتی اکسیدانی عصاره متانولی،آبی،اتانولی دو گیاه شاهتره و میخک بررسی و نتایج به دست آمده با هم مقایسه شد. سنجش میزان فنل و فلاونویید تام  و فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره ها با استفاده از  روش DPPH،  FRAPاندازه گیری شد. و روش کروماتوگرافی  TLC و HPLC با هدف جداسازی ترکیبات فنولی موجود در گیاه شاهتره و میخک انجام شد. بیشترین مقدار فنول مربوط به گیاه شاه تره درحلال متانولی و روش خیساندن بوده که مقدار 10±0/14 mg/g DW بوده  و بیشترین مقدار فلاونویید مربوط گیاه شاه تره در حلال متانولی و روش خیساندن   9±0/14 mg/g DWبوده و تفاوت معنی داری را در سطح (05/0 <p)نشان داد. بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی مربوط به حلال متانولی شاهتره و روش خیساندن با روشDPPH  به مقدار 0/4±0/14µg/ml  بوده و تفاوت معنی داری را در سطح (05/0 <p)نشان داد.  با استفاده از کروماتوگرافی لایه نازک ترکیبات گالیک اسید و 4 هیدروکسی 3و5 دی متوکسی بنزوییک اسید و4هیدروکسی سینامیک اسید  و وانیلیک اسید شناخته شدند.و با استفاده از کروماتوگرافی با کارایی بالا ترکیبات فنولی گالیک اسیدو 4هیدروکسی سینامیک اسیدو 4هیدروکسی بنزوییک اسید شناسایی شدند.نتایج این مطالعه به خوبی نشان می دهند که فعالیت آنتی اکسیدانی این گیاهان با میزان ترکیبات فنلی و فلاونوییدهای تام رابطه مستقیم دارد. پیشنهاد میشود با انجام ازمایشهای تکمیلی استفاده از انتی اکسیدان های طبیعی موجود در گیاه شاهتره و میخک را  جایگزین آنتی اکسیدان های مصنوعی نمود .

زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p2287955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!