تبیین جایگاه و نقش تئاتر خیابانی در رشد اجتماعی با ابتنای بر تاملات زیبایی شناسانه و تربیتی جان دیویی
تیاتر خیابانی محدود به دیوارهای سالن نمایش نمیشود و حوزهی تاثیرگذاریاش بهسوی خیابانها و اجتماعات گسترده میشود. هنرمندان این عرصه با هدف مشارکت هرچه بیشتر با مخاطبان به شکستن قواعد سنتی صحنههای ایتالیاییوار مبادرت میورزند. آنان خود را به واقعیتها و مشکلات اجتماعی جامعه متعهد میدانند و تیاتر خیابانی را به ابزاری برای ایجاد دگرگونی و تغییر در زندگی مردمی بدل میسازند که بهدلایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امکان برقراری ارتباط با آنها توسط تیاتر مرسوم امکانپذیر نیست. به نظر میرسد که بهرهگیری از نظریات زیباییشناسانه و تربیتی دیویی میتواند در جهت افزایش کارکرد اجتماعی و هنری تیاتر خیابانی مفید و مثمر ثمر واقع شود. زیرا دیویی نیز رفعت هنر را در وجه کارکردی آن میداند و معتقد است برای اینکه چیزی دارای ارزشی انسانی گردد، باید بهنحوی هم نیازهای سازوارهی انسانی را تامین کند و هم زمینهی بهبود زندگی را فراهم سازد. دیویی هدف فلسفه را تحول اجتماعی میدانست از همین رو به تعلیموتربیت برای دستیابی به تحول موردنظرش توجهی ویژه داشت. هدف تربیتی دیویی، آماده کردن فرد برای تفکر، تجربه، زندگی اجتماعی و در تعریف ویژهی او رسیدن به رشد است. مبنای اصلی در نگارش این مقاله روش یافتهاندوزی کتابخانهای است که با مددجویی از فلسفهی زیباییشناختی و تربیتی دیویی، پژوهشی کاربردی برای توانمندسازی تیاتر خیابانی ارایه میدهد و نشان میدهد که تیاتر خیابانی میتواند باتکیهبر اندیشههای دیویی و با نمایش موضوعات مرتبط با زندگی روزمره در جهت بهبود و تغییر شرایط زندگی و رشد زیست اجتماعی، فردی و اخلاقی شهروندان موثر باشد و با ایجاد همدلی در میان اعضای جامعه، آنان را به متحدانی در عرصهی فعالیتهای اجتماعی بدل سازد. پژوهش حاضر میکوشد تا با بهرهگیری از تاملات زیباییشناسانه و تربیتی دیویی برای هنرمندان دلمشغول به تیاتر خیابانی زمینهای را فراهم کند که به کنشگران توانمند عرصهی اجتماعی در ساخت جامعهای بهتر بدل گردند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.