بررسی وجود آکانتامبا در شناگاه های دریای خزر در سواحل استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

 گونه های مختلف آکانتامبا قادر به ایجاد بیماری های کشنده، از جمله انسفالیت، ضایعات پوستی و کراتیت چشمی می شوند. آب های آلوده می توانند یک منبع خطر برای گروه های در معرض خطر، مانند افراد استفاده کننده از لنزهای تماسی، افراد دچار ترومای چشم و افراد دچار ضعف سیستم ایمنی باشند. 

هدف

 در این مطالعه، بررسی وجود آکانتامبای بالقوه بیماری زا، در آب های سواحل خزر، با استفاده از فیلتراسیون، کشت و مشاهده انگل انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، نمونه های آب دریای خزر، در سواحل رودسر، چمخاله، کیاشهر و بندر انزلی در استان گیلان، در سال 1397 بررسی شد. در مجموع شصت نمونه، هر نمونه 500 میلی لیتر، جمع آوری شدند. هر کدام از نمونه های آب، با استفاده از فیلترهای غشایی و با کمک پمپ خلا فیلتر شدند و سپس روی محیط آگار غیر مغذی کشت داده شدند. محیط های کشت، روزانه از نظر وجود آمیب های آزادزی با استفاده از میکروسکوپ نوری و مشخصات ظاهری تروفوزوایت و یا کیست بررسی شدند. به منظور تعیین توانایی بالقوه بیماری زا بودن آمیب های رشد یافته، آزمایش تحمل حرارتی و بررسی توانایی رشد در دمای 42 درجه سانتی گراد انجام شد.

یافته ها

با توجه به مشخصات ظاهری انگل و تست تحمل حرارتی، آمیب های آزادزی، در سی نمونه (50 درصد) از شصت نمونه، در دمای اتاق و هشت نمونه (26/6 درصد) نیز در دمای 42 درجه سانتی گراد رشد کردند. آکانتامبا در تمام شناگاه های تفریحی مورد بررسی، شناسایی شد و با انجام تست تحمل حرارتی مشخص شد که هشت نمونه (26/6 درصد)، بالقوه بیماری زا هستند.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج مطالعه حاضر، وجود ایزوله های بیماری زا و وجود خطر بالقوه برای انسان ها، در آب های سواحل خزر تایید می شود. هر ساله میلیون ها توریست از استان گیلان، به ویژه از سواحلی که بررسی شده، بازدید می کنند؛ بنابراین اطلاع رسانی توسط سازمان های بهداشتی، به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت، به ویژه در گروه های پر خطر مانند افراد استفاده کننده از لنزهای چشمی و افراد دچار ضعف سیستم ایمنی توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
146 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p2290082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!