تبیین ویژگی های محتوای آموزشی با تاکید بر مهارت های کارآفرینی دانشجویان رشته های فنی مهندسی و مقایسه آن با وضع موجود در دانشگاه هرمزگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

در حال حاضر، توسعه کارآفرینی هسته برنامه های توسعه کشورها است. از این رو سرمایه گذاری در قابلیت های کارآفرینی منابع انسانی جایگاه ویژه ای دارد. انتظار می رود دانشگاه ها در توسعه قابلیت های کارآفرینی، نقش محوری ایفا نمایند. از دانشگاه ها انتظار می رود که در کشور، با یک جریان نوآور، قابلیت های کارآفرینی مورد نیاز جامعه را فراهم کنند. همچنین، دانشگاه می تواند قابلیت های کارآفرینی شامل دانش، مهارت و نگرش کارآفرینی را در دانش آموختگان ایجاد کند و دانش آموختگان به عنوان عاملان تغییر اجتماعی، این قابلیت ها را در جامعه ترویج دهند. امروزه، کارآفرینی دانشگاهی یک آرمان پیشرفته و جذاب برای آموزش عالی است. در دنیای رقابتی آینده، دانشگاه ها برای حفظ بقای خود راهی جز حرکت به سمت کارآفرینی دانشگاه ندارند. برای رسیدن به این منظور باید تغییراتی در فرآیندهای آموزشی و پژوهشی، ساختار، فرهنگ، شیوه و محتوای تعامل دانشگاه ها با بنگاه ها و دولت ایجاد شود. دانشگاه در توسعه کارآفرینی نقش تعیین کننده دارد. ایجاد و توسعه کارآفرینی در نظام آموزشی و تبدیل آن به فرهنگی نهادی شده، مستلزم شناسایی و تعیین سیاست ها و اصولی است که راهکارهای مربوطه را نشان می دهد. هدف از انجام این پژوهش تبیین ویژگی های محتوای آموزشی با تاکید بر مهارت های کارآفرینی در رشته های فنی مهندسی و مقایسه آن با وضع موجود در دانشگاه هرمزگان بود.

روش ها

روش این پژوهش ترکیبی متوالی اکتشافی بود. جامعه در بخش کیفی شامل کلیه کارآفرینان برتر و اساتید دانشگاهی و در بخش کمی شامل کلیه دانشجویان و اساتید دانشگاه هرمزگان بود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی به روش موارد مطلوب و در بخش کمی روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند. حجم نمونه را در بخش کیفی اشباع اطلاعاتی و در بخش کمی فرمول کوکران تعیین کرد. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی داده های کیفی به وسیله چک کردن اعضا و سه سوسازی و در بخش کمی به وسیله روایی محتوایی و سازه و پایایی به وسیله آلفای کرانباخ تایید شد. داده های کیفی به وسیله تحلیل مضمون و داده های کمی به وسیله آمار توصیفی، t تک گروهی و تحلیل عاملی تاییدی تحلیل شدند.

یافته ها

مقولات استخراج شده شامل ارتقا مهارت های فردی، کاربردی ساختن محتوا، اصول فنی کارآفرینی و محتوای انعطاف پذیربود. نتایج بررسی کمی داده ها نشان دهنده وضعیت نامطلوب ویژگی های برشمرده برای محتوای آموزشی در دانشگاه هرمزگان بود.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان داد که از نظر کارآفرینان و اساتید مورد مصاحبه ویژگی هایی چون ارتقا مهارت های فردی، محتوای انعطاف پذیر، محتوای کاربردی و توجه به اصول فنی کارآفرینی از جمله ویژگی های مهمی است که می تواند باعث شود مهارت های کارآفرینی در میان دانشجویان افزایش یابد. پیشنهاد پژوهش این است که به افزایش توانایی های فردی از جمله خلاقیت، مهارت های ارتباطی، مهارت های عاطفی توجه بیشتری شود. همینطور که محتوای آموزشی از بعد تیوری فاصله گرفته و با وارد کردن دانشجویان رشته های فنی به حیطه عمل به شکل های مختلف، زمینه را برای رشد مهارت های کارآفرینی در این افراد بیشتر فراهم آورد. همینطور پیشنهاد می شود اساتید رشته های فنی مهندسی در انتخاب محتوای آموزشی به نیازها، علایق و استعدادهای دانشجویان خود توجه داشته باشند تا مشکل بی انگیزگی آن ها در جهت یادگیری کاهش یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p2291045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!