ارائه الگوی مدیریت بحران در استان خوزستان با تاکید بر بحران های زیست محیطی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سازمان‌ها و تشکیلات اداری مرتبط با مدیریت بحران در کنترل و مهار بحران یک کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند. تحقیق کنونی با هدف ارایه الگوی مدیریت بحران در استان خوزستان با تاکید بر بحران‌های زیست‌محیطی بر اساس مدل سه شاخگی در سال 1397 انجام شد.

روش بررسی

مولفه‌های مدیریت بحران بر اساس روش مقایسات زوجی AHP اولویت‌بندی شدند. این مولفه‌ها در قالب پرسش‌نامه، نمره‌دهی در طیف لیکرت طرح شد. پس از تعیین مولفه‌های اصلی مدیریت بحران در مدل سه شاخگی، اولویت‌های اصلی بر اساس وضع موجود شناسایی و مدل مدیریت بحران استان خوزستان با توجه به بحران‌های زیست‌محیطی ارایه شد.

یافته‌ها

در مولفه‌های ساختاری، تامین منابع مالی مدیریت بحران استان خوزستان با وزن بردار ویژه 146721/0 در مولفه‌های رفتاری تعهد مدیران و کارکنان با وزن بردار ویژه 143181/0 و در مولفه‌های زمینه‌ای وضعیت زیرساخت‌های شهری با وزن بردار ویژه 18365/0 به‌عنوان مهم‌ترین مولفه‌ها تعیین شدند. مطلوب‌ترین گویه بر اساس نظر کارشناسان، وجود برنامه‌ریزی و راهبردهای اصلی مدیریت بحران با میانگین مقیاس 05/4 و نامطلوب‌ترین گویه مربوط به مولفه زمینه‌ای زیرساخت‌های شهری با میانگین مقیاس 6/1 برآورد شد. در تحلیل عاملی 9 عامل قابل تبیین شناسایی شدند. این 9 عامل به ترتیب 2/35، 2/14، 9/8، 2/7، 1/6، 2/5، 1/4، 5/3، 5/3 و در مجموع 25/88 درصد از واریانس کل را داشتند.

نتیجه‌گیری

درنهایت بر اساس تحلیل‌های انجام‌شده روی مدل مفهومی تحقیق و نیز مولفه‌های شناسایی و اولویت‌بندی‌شده، مدل پیشنهادی ارایه شد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
52 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2291130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!