مقایسه سلامت روان و کیفیت خواب پرسنل نظامی و غیرنظامی شهر آبدانان درطی تعطیلی ناشی از کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از سطوح جامعه که ارزیابی روان شناختی آنان درشرایط فعلی حایز اهمیت است پرسنل نظامی است. در زمان شیوع کووید-19 نظامیان نیز در کنار مدافعان سلامت به مبارزه با این ویروس پرداخته اند، بنابراین آگاهی از وضعیت روانی نیروهای نظامی باعث شناخت نیازهای واقعی آنان شده و به برنامه ریزان در جهت افزایش عملکرد بهینه پرسنل نظامی کمک می کند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه وضعیت سلامت روان و کیفیت خواب  بین پرسنل نظامی و غیر نظامی در طی شیوع کووید-19 است.

روش ها

تحقیق از نوع توصیفی همبستگی هست. پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه خواب پیترزبوگ (PSQI) و سلامت روان)21DASS-) بر روی 210 نفر (105 نفر نظامی 105 نفر غیر نظامی) دربازه زمانی 15 اسفند تااول فروردین 99 همزمان با تعطیلات ناشی از گسترش شیوع کووید-19 انجام شد. به علت جلوگیری از شیوع کووید-19 از روش نمونه گیری در دسترس و اجرای اینترنتی استفاده شد. داده ها با روش آمار توصیفی، تی مستقل و خی دو و با نرم افزار SPSS-24 تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد افراد نظامی نسبت به افراد غیرنظامی تماس بیشتری با افراد مبتلا به کووید-19 داشته اند و بین نوع شغل با کیفیت کلی خواب در طی شیوع کووید-19 رابطه معنادار و قوی وجود داشت (05/0>P). و همچنین نظامیان در نمره کلی کیفیت خواب و در تمام ابعاد کیفیت خواب نسبت به غیر نظامیان وضعیت نامطلوب تری داشتند. بین نوع شغل با افسردگی، اضطراب و استرس در طی شیوع کووید-19 رابطه معنادار و ضعیفی وجود داشت (05/0>P) و نظامیان از لحاظ استرس، اضطراب و افسردگی در وضعیت مطلوب تری بودند. لازم به ذکر است در کل جمعیت مورد مطالعه میزان اضطراب شدید 1/67 درصد و افسردگی شدید 7/46 درصد بود.

نتیجه گیری

از آن جا که کیفیت خواب رابطه مستقیم با سلامت جسمانی، روانی و عملکرد بهینه افراد دارد، لازم است برای رفع مشکلات مربوط به خواب نظامیان چاره اندیشی شود و با توجه به درصد بالای افسردگی و اضطراب شدید در جمعیت مورد مطالعه به بررسی عوامل تاثیرگذار پرداخته و راهکار لازم اعمال شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
238 تا 245
لینک کوتاه:
magiran.com/p2291565 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!