ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیک در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آموزش الکترونیکی در بسیاری از کشورها از جمله ایران به عنوان یک نظام آموزشی نوین شناخته شده است و به منظور بهبود، توسعه و تضمین کیفیت چنین نظامی به ارزشیابی مداوم نیاز می باشد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت آموزش الکترونیک در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران در سال 1399 انجام گرفت.

مواد و روش ها

 این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی  1400 - 1399 انجام  گرفت. ابزار گرد اوری داده ها،  پرسشنامه ای براساس مطالعات پیشین بود. این پرسشنامه حاوی دو بخش اطلاعات دموگرافیک دانشجویان مقطع تحصیلی (علوم پایه و بالینی)، سن، جنسیت، میزان مهارت کامپیوتر، و بخش ارزیابی کیفیت دوره های مجازی (حاوی 33 سیوال) بود. این پرسشنامه 33 سیوالی شامل 6 حیطه: تعامل (5 سیوال:)، محتوا (6 سیوال)، یادگیری فردی (5سیوال) اطلاع رسانی و حضورغیاب (3سوال)، فناوری (7سوال) و ارزشیابی (7 سیوال) بود. نحوه نمره دهی به سیوالات براساس طیف لیکرت شش درجه ای از (1) نامطلوب تا مطلوبیت بالا (6) است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ورژن 26 و مدل رگرسیون چند گانه خطی استفاده شد. مقادیر کمتر از 05/0 به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

از 272 دانشجو، 56/6 % زن و 34/4% مرد بودند. 80/1 % زیر 25 سال سن داشتند. 65/1 % در مقطع بالینی و 34/9 % در مقطع علوم پایه مشغول به تحصیل بودند. کیفیت آموزش الکترونیک در حیطه های محتوا، یادگیری فردی، تعامل و اطلاع رسانی و حضورغیاب دوره در سطح مطلوب و در حیطه های ارزشیابی دوره و فناوری در سطح نسبتا مطلوب قرار داشت. بطور کلی، متغیرهای علوم پایه و بالینی (0/35=p)، میزان اشنایی با کامپیوتر (0/83=p)، جنسیت (0/71=p)، ترم تحصیلی (0/23=p)، معدل (0/29=p) و سن (0/15=p) بر نمره ی کل تاثیرگذار نبودند.

نتیجه گیری

  کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران در سال تحصیلی 1400-1399  براساس میانگین شش حیطه مورد ارزیابی در سطح مطلوب قرار داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2294223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!