معرفی مراکز درمانی طب سنتی در دنیا و شاخصه های معماری آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیمارستان ها و مراکز درمانی بعنوان مکان های ارایه دهنده خدمات سلامتی می باشد که با تسهیلات ویژه خود در افزایش رضایتمندی بیماران، کاهش استرس و ارتقاء سطح سلامت و بهبود بیماران و همچنین آموزش کادر درمان نقش اساسی ایفا می کند. پژوهش حاضر با هدف شناساندن چند نمونه از مراکز درمانی طب سنتی انجام شد.

مواد و روش

این پژوهش از حیث هدف یک مقاله مروری می باشد، همچنین با استفاده از روش توصیفی پیمایشی ضمن ارایه نحوه بکارگیری متغیرهای طراحی در این مراکز، سعی در بهبود حالات جسمی و روحی روانی بیماران را دارد. جهت گرداوری داده ها از مطالعات منابع طب سنتی و همچنین داده های اینترنتی به شیوه کتابخانه ای بهره گرفته شد.

یافته ها

با بررسی عواملی چون نور کافی، رنگ، تزیینات و نقوش، رایحه درمانی، مصالح طبیعی و تنوع در ایجاد فضای سبز وطبیعت، به تاثیر معماری در عملکرد بهتر این مراکز با معرفی نمونه های موردی و به کار گیری موارد توصیه شده درطب سنتی به طراحی این مراکز بپردازیم.

نتیجه گیری

به نظر می رسد که منابع طب سنتی بر تاثیرگذاری محیط بر سلامت انسان، تاکید فراوانی دارد، باتوجه به یافته های حاصل از تحلیل میزان و چگونگی بهره گیری از فاکتورهای محیطی در معماری چند مراکز درمانی منتخب، می توان با طراحی فضای درمانی برمبنای این پارامترها و ایجاد بستر مناسب جهت حضور در فضا، تعادل مزاج را کنترل نمود و الگوی معماری مشخصی یافت شد، که با توجه به اهمیت این پارامترها و تاثیر روانی که در افراد می گذارد می توان با قرارگیری افراد بیمار جهت بهبود و حتی افراد غیر بیمار جهت تقویت حالات روانی به ارتقا سلامتی افراد جامعه، دست یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2296117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!