مدیریت منابع انسانی در سایه کارآفرینی سازمانی با رویکرد به دانشگاه های نسل سوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حضور مدیریت منابع انسانی شایسته و توانمند از پیش شرط های موفقیت سازمان است. عواملی نظیر تاکید بر ضرورت تاسیس شرکت های دانش بنیان، فعالیت دانشگاه های نسل سوم و فناور و از سویی چالش های تامین منابع مالی بخش سلامت، جذابیت علمی و تکنولوژیکی کشورهای پیشرفته و در نتیجه خروج نیروهای فعال و متخصص از حوزه ی سلامت، اهمیت توجه به سامان دهی سرمایه انسانی را پررنگ تر نموده و با توجه به این واقعیت که روند توسعه ی مدرن سازمان بر اساس پارادایم نوآوری استوار است، علاقه به شیوه های هدایت مدیریت منابع انسانی کارآفرین در حال افزایش است. از این رو هدف این پژوهش پیش بینی الگوی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر نظام جامع کارآفرینی سازمانی در نسل سوم دانشگاه های علوم پزشکی کشور می باشد. 

روش بررسی

در پژوهش حاضر، با مصاحبه های اکتشافی، الگوی پیشنهادی جهت مدیریت منابع انسانی مبتنی بر کارآفرینی سازمانی پیش بینی و با استفاده از روش تحلیل محتوا تحلیل شد. جامعه ی پژوهش را مدیران پایه و میانی در حوزه ی سلامت تشکیل می دهند که از این میان 20 نفر با روش نمونه گیری غیراحتمالی قضاوتی و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند.

یافته ها:

 نتایج پژوهش نشان داد که در حوزه ی کارآفرینی سازمانی(در کلیه سطوح سازمانی حوزه بهداشت و درمان اعم از صف و ستاد) 4 مقوله ی اصلی و تاثیر گذار برمهارت های نرم و سخت مدیریت منابع انسانی قابل طبقه بندی است؛ که 3 مقوله ی آن شامل شاخه های ساختاری، رفتاری و محیطی در کلیه دستگاه های دولتی و حتی در حوزه صنعت دارای مفاهیم، کدها و اساسا کارکردهای نسبتا مشابه هستند. لیکن در خصوص مقوله چهارم یعنی سرآمدی در حوزه بهداشت و درمان خاصه دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان های وابسته کاملا محسوس می باشد.

نتیجه گیری: 

راهبردهای سازمانی و تصمیمات در سطوح کلان، نقش بلامنازع و تاثیرگذاری در بسترسازی کارآفرینی سازمانی و در نهایت، تقویت فرایندها و بازخورد منبعث از مدیریت منابع انسانی در سطح سازمان های بهداشتی و درمانی دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2298375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!