مدل سازی، طراحی و ارزیابی یک شبکه اجتماعی در حوزه ی سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شبکه های اجتماعی که داده های سلامت را در اختیار کاربران قرار می دهد، نه تنها منجر به آموزش آن ها می شود بلکه باعث می شود تا در فرایند تصمیم گیری درباره ی سلامت خود نقش فعال داشته باشند. شبکه های اجتماعی حوزه سلامت علاوه بر ابزاری مناسب برای ارتباط بهتر بیمار با ارایه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی، می تواند نقش موثری در ارتباط بیماران مشابه با یکدیگر برای دریافت حمایت های اجتماعی داشته باشد. شبکه های اجتماعی یکی از بزرگترین آثار وب 2 می باشد که ارتباط میان افراد را تسهیل می کند.گسترش شبکه های اجتماعی استفاده از آن ها در حوزه ی سلامت همچنان در سطوح اولیه خود قرار دارد. برای پیاده سازی یک سیستم اطلاعاتی ابتدا نیاز است تا شناخت، طراحی و مدل سازی فرآیندهای مربوط به آن انجام پذیرد. هدف اصلی این مطالعه ارایه مستندات فنی برای توسعه ی شبکه های اجتماعی در حوزه ی سلامت به منظور تسهیل توسعه های آتی می باشد.

روش بررسی

پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و به دلیل مرور متون، از نوع توصیفی و همچنین به علت وجود ابعاد فناورانه در مدل سازی به کار برده شده از نوع توسعه ای است. در مطالعه ی حاضر ابتدا ویژگی های استخراج شده پس از ارزیابی توسط متخصصان تایید شدند. سپس باتوجه به ویژگی های مذکور، مدل سازی شبکه در سه سطح داده ای، کارکردی و فرایندی انجام شد. بر اساس مدل سازی های انجام شده، یک پروتوتایپ طراحی شد و مورد ارزیابی قرارگرفت.

یافته ها: 

در این پژوهش مستندات فنی برای توسعه ی شبکه های اجتماعی در حوزه سلامت در 3 محور مدل سازی داده ای، مدل سازی کارکردی و مدل سازی فرایندی تهیه شد. در ارزیابی کاربردپذیری مبتنی بر اصول ده گانه ی Nielsen، پروتوتایپ ایجاد شده بر مبنای مدل سازی ها ارزیابی گردید. در نهایت تعداد مشکلات در هرکدام از موارد مدل Nielsen مشخص شد. مورد«وضوح وضعیت سیستم» با 31/26 و «سازگاری و استاندارد ها» با 27/5 به ترتیب با بیشترین و کمترین مشکل همراه بودند.

نتیجه گیری: 

نیاز روزافزون و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی، بستر مناسبی را برای استفاده از این ابزار در حوزه ی سلامت و بهره برداری از مزایای آن ایجاد کرده است. مطالعه ی حاضر با تمرکز بر ارایه مستندات فنی برای توسعه ی شبکه های اجتماعی سلامت و برای تسهیل توسعه شبکه های اجتماعی در حوزه ی سلامت انجام شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2298376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!