مقایسه بروز خارش پس از بی حسی نخاعی به دنبال تزریق اینتراتکال فنتانیل با سوفنتانیل در سزارین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مخدرهای داخل نخاعی در ترکیب با بی حس کننده های موضعی به طور شایعی برای القاء بی دردی و بیهوشی در طی عمل جراحی سزارین مورد استفاده قرار می گیرند. مخدرهای محلول در چربی مانند فنتانیل و سوفنتانیل، از جمله پرکاربردترین مخدرهای داخل نخاعی مورد استفاده هستند. خارش از عوارض شایع مخدرها است، لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه فراوانی و شدت خارش به دنبال تجویز داخل نخاعی فنتانیل یا سوفنتانیل همراه با بوپی واکایین در جراحی سزارین غیراورژانس انجام شد.

روش کار:

این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور در سال 1398 بر روی 50 زن باردار کاندید جراحی سزارین غیراورژانس مراجعه کننده به بیمارستان شهید مصطفی خمینی (ره) تهران انجام شد. افراد به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه 25 میکروگرم فنتانیل و گروه دیگر 5/2 میکروگرم سوفنتانیل در همراهی با 5/12 میلی گرم بوپی واکایین هایپرباریک 5/0% دریافت کردند. پس از عمل جراحی، اطلاعات مربوط به سن، شاخص توده بدنی، مدت زمان جراحی و خارش مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 21) و آزمون های آماری تی مستقل و کای اسکویر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

بین دو گروه از نظر سن (428/0=p)، شاخص توده بدنی (339/0=p) و مدت زمان جراحی (296/0=p) تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت. فراوانی خارش در گروه فنتانیل 68% و در گروه سوفنتانیل 88% بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود (088/0=p). شدت خارش (361/0=p) و استفاده از داروی ضدخارش (333/0=p) نیز بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری را نشان نداد.

نتیجه گیری

خارش از عوارض شایع استفاده از مخدرهای داخل نخاعی فنتانیل و سوفنتانیل می باشد. شواهدی به نفع شیوع بیشتر خارش در گروه سوفنتانیل نسبت به گروه فنتانیل یافت نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!