اقدامات حمایتی بیمارستان از دیدگاه پرستاران عفونی و غیرعفونی مراقبت کننده از بیماران کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تغییر کارکرد بیمارستان ها در طول بحران کووید-19 و عدم تجربه قبلی پرستاران، تدوین و اجرای برنامه های حمایتی ویژه را در این خصوص ضروری ساخت. در این پژوهش، دیدگاه پرستاران دارای تجربه در بخش های عفونی و غیرعفونی در خصوص اقدامات حمایتی بیمارستان بررسی شد.

روش ها

این مطالعه توصیفی مقطعی در شهر مشهد انجام شد. 230 پرستار مراقبت کننده از بیماران کووید-19 شاغل در بخش های عفونی (گروه 1) و غیرعفونی (گروه 2) به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته تدوین، روایی و پایایی آن بررسی و تایید شد. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و توسط آزمون کای اسکویر و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.

نتایج

از دیدگاه پرستاران بیشترین رضایت مربوط به اقدامات مرتبط با سازماندهی مجدد بیمارستان (87/8 درصد) و کمترین رضایت مربوط به ایجاد محل اقامت مناسب (4/26 درصد) بود. به لحاظ آماری تفاوت معنی دار بین میزان رضایت از اقدامات حمایتی در گروه 1 و 2 در زمینه اقدامات مرتبط با آموزش و اطلاع رسانی (0/014P-Value=)، آموزش در خصوص ایمنی و مراقبت از بیماران کرونا (0/017P-Value=)، امکان دریافت مشاوره و انجام غربالگری (0/018P-Value=)، تامین و اعزام به موقع نیروی انسانی (0/002P-Value=) و سازمان دهی مجدد بیمارستان متناسب با بحران (0/002P-Value=) مشاهده گردید.

نتیجه گیری

با توجه به دیدگاه های متفاوت پرستاران عفونی و غیرعفونی نسبت به اقدامات حمایتی یکسان صورت گرفته از سوی بیمارستان، توجه مدیران به نیازهای گروه های مختلف پرستاری خصوصا در زمان بحران جهت افزایش رضایت پرستاران پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!