ردیابی مولکولی کروناویروس عامل بیماری برونشیت عفونی در مرغ های تخم گذار مبتلا به اویداکت کیستیک و سندرم کاهش کمی و کیفی تولید تخم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سندرم کاهش کمی و کیفی تخم مرغ علل عفونی و غیر عفونی زیادی دارد اما معمولا این حالت به کرونا ویروس عامل بیماری برونشیت عفونی نسبت داده می شود. در این بررسی سهم کرونا ویروس برونشیت عفونی در این سندرم مورد بررسی قرار گرفته است.

روش کار

از بهار 1398 تا بهار 1399 از 9 فارم مرغ تخم گذار با سابقه کاهش کمی و کیفی تولید تخم مرغ و 10 فارم تخم گذار به ظاهر سالم نمونه گیری شد. علاوه بر آن، از 6 فارم مبتلا به اویداکت کیستیک در مرغداریهای تخم گذار استان اصفهان نمونه گیری شد. پس از استخراج ژنوم قطعه 1200 جفت بازی ژن S1 کروناویروس عامل برونشیت عفونی تکثیر شد.

یافته ها

از 9 فارم تخم گذار مبتلا به سندرم کاهش کمی و کیفی تخم مرغ و 10 فارم به ظاهر سالم، به ترتیب، 7 و 4 فارم (78 و 40 درصد)، با وجود حداقل یک نمونه مثبت، آلوده به کرونا ویروس عامل برونشیت عفونی شناسایی شدند. از مجموع 59 نمونه از فارم های مبتلا به سندرم کاهش کمی و کیفی تخم مرغ 32 نمونه (2/54 %) و از 66 نمونه گرفته شده از فارم های به ظاهر سالم 7 نمونه (6/10 %) مثبت ارزیابی شدند. در این بررسی، تمام 6 فارم مبتلا به اویداکت کیستیک دارای حداقل یک نمونه مثبت از نظر کرونا ویروس برونشیت عفونی بودند و 31 نمونه از مجموع 41 نمونه (17/73 %) آلوده به کرونا ویروس برونشیت عفونی شناسایی شدند.

نتیجه گیری

کرونا ویروس برونشیت عفونی سهم بالایی در سندرم کاهش کمی و کیفی تولید تخم در مرغهای تخم گذار دارد اما نمیتوان تمامی موارد را به این ویروس نسبت داد و باید سایر عوامل عفونی و تغذیه ای را نیز پایش نمود. با توجه به فراوانی بالای این ویروس در موارد اویداکت کیستیک لازم است تیپهای ویروسی القا کننده این اختلال شناسایی و برای کنترل آنها برنامه مناسب تدوین شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2300118 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!