بررسی تیتر آنتی بادی نانوسفر کوپلیمری دو بلوکه PLA-PEG حاوی پروتئین نوترکیب کایمریک آنتی ژن محافظ و فاکتورکشنده باسیلوس آنتراسیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 تا به امروز واکسن های زیادی برای بیماری سیاه زخم ساخته شده؛ اما هنوز واکسنی ایده آل تولید نشده است. در این تحقیق، برای رفع مشکلات ناشی از واکسن های موجود و افزایش کارایی واکسن پیشنهادی، از پروتئین نوترکیب کایمریک حاوی دمین 1 فاکتور کشنده و دمین 4 آنتی ژن محافظ باسیلوس آنتراسیس در نانوکپسول کوپلیمری استفاده شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، برای تولید نانوکپسول های حاوی پروتئین نوترکیب کایمریک آنتی ژن محافظ و فاکتور کشنده باسیلوس آنتراسیس از روش امولسیون دوگانه تبخیر حلال استفاده شد. اندازه و پتانسیل زتای نانوذرات، بازده بارگذاری نانوذرات، الگوی رهایش پروتئین نوترکیب، تاثیر احتمالی روش تولید نانوذرات پلی لاکتیک اسید- پلی اتیلن گلیکول (PLA-PEG) بر روی ماندگاری پروتئین های نوترکیب بررسی شد. به منظور تولید آنتی بادی و بررسی پاسخ ایمنی، از موش های سوری به عنوان نمونه تست و شاهد استفاده شد.

یافته ها

میانگین تیتر آنتی بادی تولیدی علیه پروتئین های کایمریک به صورت بارگذاری شده نسبت به آزاد، اختلاف معنی داری را نشان می دهد. اختلاف تیتر آنتی بادی بین گروه های یک بار تزریق بارگذاری شده و دو بار تزریق بارگذاری شده و آنتی ژن آزاد، معنی دار است و بیش ترین تیتر آنتی بادی، مربوط به دو بار تزریق بارگذاری شده است. هم چنین بین تزریق بارگذاری شده یک تزریق و آزاد، اختلاف معنی داری مشاهده گردید. این مطلب بیانگر این است که می توان با بارگذاری آنتی ژن های کایمریک در نانوذرات PLA-PEG و یک بار تزریق (به جای چهار تزریق) میزان آنتی بادی بیش تری تولید نمود.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که دمین چهار آنتی ژن محافظ و دمین اول فاکتور کشنده باسیلوس آنتراسیس با یک دیگر ادغام پذیرند و آنتی ژن فعالی را تولید می نماید. این آنتی ژن های کایمریک تولید شده (LFD1-PA4)، فعال است و قادر به تحریک سیستم دفاعی حیوان آزمایشگاهی می باشد. هم چنین نانو حامل های حاوی آنتی ژن تولیدی با رهایش کنترل شده، می تواند سیستم ایمنی حیوان آزمایشگاهی را تحریک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
441 تا 448
لینک کوتاه:
magiran.com/p2300372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!