بررسی عوامل موثر بر خودکشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از موارد جدی تهدید کننده ی سلامت افراد در جوامع ، خودکشی است به طوری که در چند دهه ی اخیر توجه روانشناسان را به سمت خود معطوف کرده است. برای جلوگیری از پیامدهای ناگوار این پدیده بررسی زمینه ها و علل  آن، ضروری است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر خودکشی در استان همدان است.

روش کار

جامعه آماری این پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) شامل 1055 نفر  بودند که طی سال های 1396 و 1397 در استان همدان اقدام به خودکشی کردند. تعداد 72 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. نمونه ها مورد مصاحبه قرار گرفتند و پرسشنامه محقق ساخته را تکمیل نمودند. داده ها با آمار توصیفی، آزمون های تحلیل واریانس، تی همبسته و مستقل و تحلیل محتوا تحلیل شدند.

یافته ها

افسردگی (میانگین 28/21)، مدیریت بحران (میانگین23/19)، مشکلات اقتصادی (میانگین 83/18) ، احساس تنهایی (میانگین44/18) و مشکلات خانوادگی-زناشویی (میانگین60/16)، از مهمترین عوامل پیش بینی کننده ی خودکشی در استان همدان هستند. همچنین خودکشی در مردان بالاتر از زنان است و در سطح تحصیلات کمتر از کارشناسی، اقدام به خودکشی، بیشتر است.

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، می توان با کاربرد راهکارهایی برای کاهش عواملی مانند افسردگی، مشکلات اقتصادی، احساس تنهایی و  مشکلات خانوادگی و استفاده از راهکارهایی جهت افزایش مدیریت بحران در افراد،  میزان اقدام به خودکشی را کاهش داد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
99 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2300764 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!