بررسی ارتباط جهش C77G در ژن کدکننده CD45 و بیماران مبتلا به هپاتیت اتوایمیون در طی سال های 83-1382

چکیده:
سابقه و هدف
هپاتیت اتوایمیون بیماری التهابی کبدی، با اتیولوژی ناشناخته می باشد. زمینه ژنتیکی به همراه عوامل محیطی و ویروسی از جمله عوامل مستعد کننده در ابتلای به این بیماری محسوب می شوند. گیرنده CD45 در سطح لنفوسیتهای T وجود دارد. جهش C77G در اگزون 4 ژن کدکننده این پروتئین، می تواند موجب اختلال در ویرایش متناوب اگزون های این ژن شده که باعث بیان بیشتر نوع ایزوفرم سنگین وزن مولکولی و در نتیجه، اختلال در پاسخ های ایمنی و ابتلای افراد به بیماری های اتویمیون گردد. در این مطالعه به بررسی فراوانی این جهش در بیماران مبتلا به هپاتیت اتوایمیون در ایران پرداخته شد.
مواد و روش ها
تحقیق به روش مورد- شاهدی بر روی 210 نفر که شامل؛ 70 نفر گروه مورد (49 زن و 21 مرد مبتلا به هپاتیت اتوایمیون) و 140 نفر گروه شاهد (89 زن و 51 مرد) انجام شد. افراد گروه شاهد اولا مبتلا نبوده، ثانیا به لحاظ سن و جنس مشابه با بیماران هپاتیت اتویمیون انتخاب گردیدند. میانگین سنی در گروه مورد و شاهد به ترتیب 13.4±35.4 و 11.5±35.3 (± انحراف معیار) بود. شناسایی جهش C77G در دو گروه با روش PCR و هضم آنزیمی قطعات تکثیر شده با استفاده از آنزیم محدودالاثر MspI انجام گرفت. در خاتمه آنالیز و قضاوت آماری با SPSS v.11.5 صورت گرفت.
یافته ها
در هیچکدام از افراد گروه مورد جهش C77G وجود نداشت و در همگی ژنوتیپ نرمال C77G مشاهده گردید. در گروه شاهد تنها در یک نفر جهش C77G مشاهده شد (0.7% افراد) و 139 نفر دیگر (99.3%) دارای ژنوتیپ نرمال C77G بودند. به طور کلی فراوانی جهش C77G در جمعیت بیماران مورد مطالعه صفر درصد و در افراد گروه شاهد 0.36% بود.
نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد بین جهش C77G، با هپاتیت اتوایمیون حداقل در جمعیت ایران، ارتباطی وجود ندارد و ارتباط این جهش با بیماری هپاتیت اتوایمیون محدود به جمعیت آلمانی می شود. با توجه به شیوع هپاتیت اتوایمیون و اهمیت شناخت اتیولوژی آن، بررسی با تعداد افراد بیشتر در منطقه وسیعتری همراه با سایر عوامل مرتبط با بروز این بیماری ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
271
لینک کوتاه:
magiran.com/p230107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!