برآورد ارزش حفاظتی منطقه حفاظت شده میشداغ با روش های مشروط (CVM)و تحلیل سلسله مراتبی(AHP)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

منطقه حفاظت شده میشداغ از جمله مناطق ارزشمند درخوزستان ، بدلیل غنای ژنتیکی و ارزش تنوع زیستی گونه هایی چون آهوی ایرانی،  همواره مورد توجه محققان و صاحبنظران علوم زیستی بوده است . لذا بدلیل وجود چنین موهبت خدادادی اقدام به  برآورد ارزش حفاظتی منطقه میشداغ، با استفاده از روش مشروط و تحلیل سلسله مراتبی شد.

روش بررسی

جهت برآورد ارزش حفاظتی منطقه مورد نظر ازروش مشروط استفاده شد. داده های مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه های پژوهش که توسط 136 نفر پاسخ داده شدند، درسال 1397 جمع آوری گردید. نقش و سهم هریک از عوامل فردی، اجتماعی و اقتصادی و میزان تمایل به پرداخت پاسخ دهندگان براساس مدل لاجیت برآورد گردید و سپس با کمک تحلیل سلسله مراتبی، اولویت بندی عامل های ارزش مصرفی غیرمستقیم، مستقیم، ارزش اختیاری، ارزش وجودی منطقه و ارزش میراثی با یکدیگر براساس درجه اهمیت صورت گرفت.

یافته ها

متوسط تمایل به پرداخت افراد  برای حفاظت از منطقه میشداغ 7323 تومان برای هر بازدید کننده به دست آمد و ارزش حفاظتی کل  برابر 284500/743 تومان  تعیین گردید. نتایج  حاصل ازتحلیل سلسله مراتبی درمنطقه  نشان داد ارزش میراثی منطقه در رتبه ی اول و پس از آن به ترتیب ارزش وجودی، ارزش اختیاری، ارزش مصرفی غیر مستقیم و  ارزش مصرفی مستقیم در رتبه های بعدی قرار دارند.

بحث و نتیجه گیری

افزایش سطح تحصیلات، درآمد خانوار و آگاهی بازدیدکنندگان باعث افزایش تمایل به پرداخت آنها می شود. سطح آگاهی بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی از منطقه حفاظت شده میشداغ در سطح پایینی بود. با توجه به سهم بالای ارزش میراثی و اهمیت این معیار که سهم عمده ای از ارزش کل منابع طبیعی از جمله مناطق حفاظت شده را شامل میشود، بایستی در سیاست های کلان محیط زیستی نسبت به حفاظت این منطقه ارزشمند زیستی توجه خاص گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 215
لینک کوتاه:
magiran.com/p2301174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!