بررسی تاثیرسان همپ (Crotalaria juncea) و چاودار (Secale cereal L.) بر بازدارندگی علف های هرز و عملکرد کلم قمری (Brassica oleracea var. gongylodes)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

استفاده از گیاهان پوششی برای کنترل علف های هرز یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای روش های متداول شیمیایی و مکانیکی است. کلم قمری یک محصول فصل خنک مقاوم است که می توان آن را در اوایل بهار کشت کرد. این محصول در اروپا و مناطق دیگر به عنوان ماده اصلی سلامتی در رژیم های غذایی انسان شناخته شده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی استفاده از گیاهان پوششی سان همپ و چاودار به صورت تک کشتی یا مخلوط در کنترل علف های هرز و بهبود عملکرد کلم قمری بود.

مواد و روش ها

یک مطالعه مزرعه ای دو ساله انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل تک کشتی چاودار (Secale cereal L.)، سان همپ (Crotalaria juncea)، کشت مخلوط آن ها و شاهد بدون گیاه پوششی بود.

یافته ها

زیست توده گیاهان پوششی در فصول اول و دوم رشد به ترتیب 7/379 و 9/473 گرم در مترمربع بود. به طور متوسط طی دو سال، وزن خشک علف های هرز در تک کشتی چاودار، تک کشتی سان همپ و کشت مخلوط به ترتیب 6/52، 5/42 و 4/45 درصد کاهش یافت. تک کشتی چاودار در سرکوب علف های هرز غالب موثرتر بود. چاودار سلمه تره، تاج خروس و خردل وحشی را به ترتیب حدود 44، 60 و 52 درصد کاهش داد. به طور متوسط، استفاده از گیاهان پوششی عملکرد کلم قمری را 30 درصد بهبود داد. سان همپ و پس از آن کشت مخلوط گیاهان پوششی در بهبود عملکرد کلم قمری موثرتر بودند.

نتیجه گیری

گیاهان پوششی مزایای اکولوژیکی زیادی را به همراه دارند. هنگامی که سرکوب علف های هرز هدف اصلی کشت گیاهان پوششی باشد، چاودار با رشد سریع و سیستم ریشه گسترده کارآمدتر است. با این حال، بقولات یا مخلوط بقولات و غلات در بهبود عملکرد محصول موثرتر هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2302804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!