ارزیابی فنولوژی مقایسه ای علف هرز عروسک پشت پرده یک ساله(Physalis divaricata L.) و اثر آن بر عملکرد ذرت در منطقه کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف:

 مطالعه حاضر به منظور بررسی مراحل رشدی عروسک پشت پرده در رقابت و تطبیق با مراحل رشدی ذرت جهت مدیریت بهتر آن انجام شد. ‏  

مواد و روش ها

آزمایش درمزرعه ایستگاه تحقیقاتی ماهیدشت (مرکزتحقیقات وآموزش کشاورزی ومنابع طبیعی کرمانشاه)‏ طی سال زراعی 96-1395 اجرا گردید. بدین منظور عروسک پشت پرده یک ساله در سه تراکم صفر، هشت و 16 بوته در متر مربع و ذرت رقم سینگل کراس 703 در کرت های آزمایشی در مجاورت یکدیگر جهت بررسی رقابت بین آنها کاشته شدند. همچنین مراحل فنولوژی این علف هرز در دو مزرعه جداگانه ذرت دارای تراکم طبیعی عروسک پشت پرده، بر ‏اساس تجمع واحدهای حرارتی بر حسب درجه روز رشد برای هر مرحله از رشد ثبت گردید.‏  

یافته ها

بررسی فنولوژی در کشت ذرت نشان داد که ‏عروسک پشت پرده یک ساله مراحل فنولوژی خود را دیرتر از ذرت به پایان رساند. بطوری که جهت تکمیل دوره زندگی ‏عروسک پشت پرده یک ساله به 7/1262 درجه روز رشد و 159 روز نیاز بود، در حالی که این اعداد برای رقم ذرت ‏سینگل کراس 703 میزان 139 روز و 7/1890درجه روز رشد بود. این دو گیاه مراحل اولیه رویش و جوانه زنی را با هم ‏سپری نمودند اما ذرت ‏در مرحله رویشی و رسیدن بذر از عروسک پشت پرده یک ساله پیشی ‏گرفت. همچنین نتایج بررسی اثر تراکم های مختلف علف هرز عروسک پشت پرده یک‎‎ساله بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت شامل وزن هزاردانه، تعداد دانه در ردیف بلال، شاخص برداشت ذرت و شاخص سطح برگ نشان داد که تمامی این صفات با افزایش تراکم عروسک پشت پرده یکساله کاهش نشان دادند ولی تعداد‎ ‎ردیف دانه‎ ‎در‎ ‎بلال ‏‎که یک صفت ژنتیکی است تحت تاثیر رقابت با این علف هرز قرار نگرفت. برعکس صفات فوق افزایش تراکم این علف هرز، باعث افزایش ارتفاع ذرت و در نتیجه ‏افزایش عملکرد بیولوژیک ذرت نسبت به عدم رقابت با این علف هرز شد. در مجموع تراکم 8 و 16 بوته در متر مربع این علف هرز به ترتیب باعث کاهش 10 و 14 درصدی عملکرد ذرت شد.  

نتیجه گیری

در کل با توجه به نتایج این بررسی میتوان پیشنهاد داد که در صورتی که مزارع ذرت آلوده به این علف هرز باشد و در مراحل ‏اولیه موفق به مبارزه با آن در ذرت نشویم، برداشت زودتر ذرت در پاییز این امکان را فراهم می کند که پس از برداشت ‏بوسیله روش های زراعی و یا با استفاده ازیک علف کش عمومی این علف هرز را قبل از رسیدن کامل بذرهای آن از بین ‏ببریم.

زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 231
لینک کوتاه:
magiran.com/p2302814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!