همبستگی ادراک طردشدگی و نشانگان افسردگی با نقش میانجی طرحواره های هیجانی در سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افسردگی از مشکلات رایج در سالمندان می باشد که می تواند تحت تاثیر متغیرهای مختلفی قرار گیرد. این تحقیق با هدف بررسی رابطه ادراک طردشدگی و نشانگان افسردگی با نقش میانجی طرحواره های هیجانی در سالمندان شهر رشت انجام شد.

روش کار

این مطالعه، توصیفی- مقطعی بود که در جامعه آماری سالمندان مقیم سراهای سالمندان شهر رشت در سال 1399 انجام شد. نمونه مورد نظر به تعداد 218 نفر از یک مرکز دولتی و پنج مرکز غیردولتی به شیوه تصادفی خوشه ای انجام شد. ابزارهای این تحقیق شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس افسردگی سالمندان، مقیاس ادراک طردشدگی  و مقیاس طرحواره های هیجانی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای آماری SPSS-24، Amos-24 و R-4,0,2  استفاده شده است.

یافته ها

نتایج نشان داد که ادراک طرد شدگی و طرحواره های هیجانی به طور مستقیم با نشانگان افسردگی در سالمندان رابطه دارند (05/0>P). همچنین ارداک طردشدگی با طرحواره های هیجانی سالمندان رابطه دارد (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد که متغیر ادراک طردشدگی با میانجی گیر طرحواره های هیجانی با افسردگی سالمندان رابطه معنادار دارد (05/0>P، 47/7=Z). 

نتیجه گیری

ادراک طردشدگی و طرحواره های هیجانی از عوامل موثر بر افسردگی سالمندان مقیم سراهای سالمندان شهر رشت بود. پیشنهاد می شود که روانشناسان و سایر حرف یاورانه جهت کاهش افسردگی در سالمندان به مداخلات درمانی مناسب جهت کاهش ادراک طردشدگی و تعدیل طرحواره های هیجانی توجه داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305245 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!