تاثیر تمرین تناوبی شدید و مصرف کورکومین بر سطوح تروپونین I و کراتین کیناز سرمی موشهای نر تیمار شده با ایزوپرترنول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

فعالیت بدنی منظم می تواند در پیشگیری و بازتوانی بیماریهای قلبی- عروقی موثر واقع شود. با این حال، اثر ترکیبی تمرین تناوبی شدید و مصرف مکمل کورکومین بر فاکتورهای آسیب قلبی درک نشده است؛ هدف از این تحقیق تعیین تاثیر تمرین تناوبی شدید و مصرف کورکومین بر سطوح تروپونین I و کراتین کیناز سرمی موش های نر تیمار شده با ایزوپرترنول بود.

روش شناسی

تعداد 40 سر موش صحرایی نر با تزریق درون صفاقی ایزوپرترنول(با دوز 100 میلی گرم بر هر کیلوگرم وزن بدن در دو روز متوالی) دچار انفاکتوس میوکارد شدند و به طور تصادفی در چهار گروه تمرین، مکمل کورکومین، توام (تمرین و مکمل کورکومین) و کنترل قرار گرفتند. در گروه تمرین، برنامه تمرینی با تناوب 4 دقیقه دویدن و سپس 2 دقیقه ریکاوری فعال به ترتیب با شدت 90-85 و 60 - 50 درصد VO2maxبود؛ که 60 دقیقه در یک روز؛ 5 بار در هفته به مدت هشت هفته انجام شد. در گروه مکمل، کورکومین روزانه 15 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت گاواژ خوراکی استفاده شد. سطوح CK-MBوcTnI سرمی به روش الایزا اندازه گیری شدند. برای تجزیه وتحلیل داده‎ها از آزمون آماری آنوای یک طرفه استفاده شد.

یافته ها

فقط مداخلات کورکومین و توام موجب کاهش معنی داری در سطوح cTnI سرمی شد (04/0P= و 001/0P=) تمرین به تنهایی تاثیری نداشت (44/0P=). همچنین، فقط تاثیر کورکومین و توام (کورکومین و تمرین تناوبی شدید) موجب کاهش معنی دار سطوح CK-MB شدند(002/0P= و 008/0P=). با این وجود، تمرین تناوبی شدید به تنهایی تاثیری معنی داری بر سطوح سرمی CK-MB نداشت (27/0P=).

نتیجه گیری

بنابر نتایج تحقیق تمرین تناوبی شدید احتمالا باعث افزایش نشانگرهای آسیب قلبی (تروپونین I و کراتین کیناز) می شود و کورکومین قادر است تاحدودی نشانگرهای آسیب قلبی را کاهش دهد، اما به دلیل محدودیت ها و کمبود شواهد در جمعیت سکته قلبی، هنوز به بررسی های بیشتری نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305943 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!