پاسخ های مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی دو گونه Festuca arundinaceae Schreb. و Dactylis glomerata L. به سرمای 4 درجه سانتی گراد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سرما یکی از عوامل محدودکننده بقا و رشد بوده و نقش مهمی در توزیع و پراکنش اکولوژیکی موجودات دارد. در تحقیق حاضر اثر تیمار سرما بر خصوصیات مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی دو گونه Festuca arundinaceae و Dactylis glomerata در قالب آزمایش فاکتوریل مورد بررسی قرار گرفت. پس از تهیه بذور و کشت آن ها در گلدان و رشد قابل قبول نهال ها در گلخانه تعداد 10 تکرار از هر گونه به مدت دو هفته تحت تاثیر سرمای 4 درجه سانتی گراد قرار گرفتند. 10 تکرار نیز در شرایط بدون تنش (شاهد) قرار داده شدند. پس از گذشت دو هفته نهال های سرمادیده به شرایط عادی گلخانه برای ادامه روند تحقیقات بازگردانده شدند. نتایج نشان داد که تیمار سرما باعث کاهش میزان زی توده هوایی و زیرزمینی هردو گونه شد. تیمار سرما باعث افت سیستم فتوسنتزی و هدایت روزنه ای و دمای برگ در گونه های مورد مطالعه شد. میزان فتوسنتز در F. arundinaceae در شاهد با 10/0 مول/2-متر/1-ثانیه بیشتر از تیمار سرما با 080/0 مول/2-متر/1-ثانیه بود. و در D. glomerata نیز میزان فتوسنتز در شاهد با 078/0 مول/2-متر/1-ثانیه بیشتر از تیمار سرما با 045/0 مول/2-متر/1-ثانیه بود. میزان کلروفیل a، b و کل در تیمار سرما کاهش و نشت الکترولیت ها در هر دو گونه تحت تیمار سرما افزایش یافت. با توجه به نقش مهم این دو گونه مرتعی در احیا و اصلاح مرتع، آگاهی از تاثیر سرما بر خصوصیات فیزیولوژی و مورفولوژی آن ها می تواند در تعیین آمادگی مرتع و ظرفیت مرتع و چرای دام در راستای مدیریت بهتر مراتع کشور بسیار مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
321 تا 331
لینک کوتاه:
magiran.com/p2306305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!