کاربرد مایعات یونی بر روی نانو ساختارهای معدنی جهت اندازه گیری سموم کشاورزی به روش میکرو استخراج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه وهدف

هیدروکسیدهای دوگانه لایه ای طبقه ای از خاک های رس آنیونی هستند که در چند دهه اخیر به علت داشتن خواص متعدد به عنوان جاذب های سطحی، حامل های دارویی، کاربردهای کاتالیزوری و فتوکاتالیزوری ، بسیار مورد توجه می باشند. هدف کلی این پژوهش سنتز و کاربرد فیبرهایی با ساختاری از هیدروکسیدهای دوگانه لایه ای به عنوان جاذب برای استخراج و شناسایی سموم کشاورزی به روش میکرواستخراج فاز جامد از فضای فوقانی است.

روش بررسی  :

 در این پژوهش در سال 1397 ، فیبر LDH/DABCO/PW سنتز شد و فیبر تهیه شده با کاراکتر های SEM ، FT- IR  و TGA  مورد بررسی قرار گرفت. سپس کارایی آن برای استخراج سموم کشاورزی در نمونه های آبی  با روش میکرواستخراج فاز جامد از فضای فوقانی مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج خوبی در اندازه گیری کمی از فیبر تهیه شده حاصل گردید. شناسایی آنالیت های واجذب شده از سطح فیبر با دستگاه کروماتوگرافی گازی انجام گرفت.  شرایط بهینه سازی برای این کار شامل دمای استخراج 95 درجه سانتی گراد وزمان استخراج 30 دقیقه و دمای واجذب 275 درجه سانتی گرادو زمان واجذب 2 دقیقه می باشد ، محدوده خطی روش برای این نوع آنالیت ها در محدوده µg L−1   100- 001 /0 با ضرایب همبستگی 965/0 - 999/0  R2 =قرار گرفت و حد تشخیص های اندازه گیری (LODs) در محدوده µgL−1 03/0 - 002/0 می باشد. جاذب پیشنهادی بطور موفقیت آمیز برای اندازه گیری سموم کشاورزی در نمونه های آبی آلوده شده ، مورد استفاده قرار گرفت و مقادیر RSD % در محدوده ی 9/4 %و 1/11 %به دست آمد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج بدست آمده نشان داد که این روش پیشنهادی، دارای یک محدوده خطی خوب، تکرارپذیر و حساسیت بالا است. می تواند برای استخراج سایر آفت کش ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. ارزان و سبز  بودن، عدم استفاده از حلال، گزینش پذیری بالا و حد تشخیص های پایین از مزیت های منحصر به فرد روش پیشنهادی ذکر شده می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 203
لینک کوتاه:
magiran.com/p2309759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!