بررسی ارتباط فاکتورهای انسانی تاثیر گذار در حوادث معدن با استفاده از رویکرد سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

  بررسی سیستماتیک حوادث در سیستم های فنی اجتماعی مانند صنعت معدن می تواند در کاهش حوادث حایز اهمیت باشد. در این مطالعه قصد داریم تا ارتباط میان فاکتورهای انسانی مشارکت کننده در حوادث معدن را با یک رویکرد سیستماتیک بررسی نماییم.

مواد و روش ها

حوادث رخ داده در یک مجتمع بزرگ معدن سنگ آهن واقع در جنوب کشور در یک دوره 7 ساله جمع آوری و سپس مهمترین حوادث غربال شد. با استفاده از یک تیم آنالیز حادثه و براساس چارچوب تجزیه و تحلیل فاکتورهای انسانی و طبقه بندی آن، فاکتورهای شرکت کننده در هر حادثه شناسایی و طبقه بندی شد. در مجموع داده های بررسی مربوط به 154 حادثه جمع آوری شد. در ادامه، داده ها با استفاده از رگرسیون لجستیک توسط نرم افزار SPSS 16 آنالیز گردید.

یافته ها

خطاهای مبتنی بر مهارت دارای بیشترین فراوانی در بین اعمال ناایمن بود. نواقص محیط فیزیکی، طراحی نامناسب عملیات و فرایند های سازمانی بیشترین فراوانی شناسایی در عوامل سازمانی حوادث منتخب بودند. در کل سیستم، وجود برخی نواقص در سطوح بالایی نقص در سطح  پایین تر را پیش بینی کردند که شامل جو سازمانی و نظارت ناکافی، فرایند های سازمانی و طراحی نامناسب عملیات، نظارت ناکافی و محیط فیزیکی، طراحی نامناسب عملیات و محیط فیزیکی می باشند.

نتیجه گیری

خطاهای مبتنی بر مهارت، مشکلات نظارتی و فرایند های سازمانی جز نواقص با فراوانی بالا در ایجاد حوادث در صنعت معدن می باشند. تحلیل ارتباط میان فاکتورهای علیتی در سطوح مختلف در اتخاذ استراتژی های مناسب برای کاهش حوادث حایز اهمیت می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2311837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!