شاخص های عملکردی بخش اورژانس بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تحلیل شاخص های عملکردی بخش اهمیت بسزایی دارد. هدف این مطالعه، تعیین شاخص های عملکرد اورژانس در مراکز اورژانس بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی مقطعی پس از تایید کمیته اخلاق پژوهش دانشگاه  و اخذ مجوز برای نمونه گیری در مراکز اورژانس بیمارستان های آیت الله موسوی و ولیعصر (عج) به انجام رسید. پژوهشگر داده های مربوط به شاخص های پنج گانه عملکرد مراکز اورژانس را با روش نمونه گیری زمانی مدل پواسن در یک هفته کامل از 1341 بیمار مراجعه کننده در نوبت های کاری مختلف جمع آوری کرد. ابزار مطالعه شامل  پرسشنامه  ای بود که شامل مشخصات جمعیت شناختی مراجعه کنندگان و داده های مربوط به 5 شاخص عملکرد اورژانس پیشنهادی وزارت متبوع بود. در نهایت داده های پژوهش  با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مناسب و نرم افزار SPSS Ver. 22   مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج

نتایج مطالعه بر روی 1341 بیمار مراجعه کننده به مراکز اورژانس نشان داد که بیماران تعیین تکلیف شده ظرف مدت 6 ساعت، 4/79 درصد، بیماران خارج شده از اورژانس طی 12 ساعت 3/93 درصد، ترک با مسئولیت شخصی 7/10 درصد، احیاء قلبی- تنفسی ناموفق 26/75 درصد و میانگین زمان تریاژ 77/15 دقیقه بود. تحلیل بیشتر به تفکیک بیمارستان و نوع بخش اورژانس نیز انجام گردید.

نتیجه گیری

شاخص های عملکرد اورژانس در مراکز آموزشی درمانی زنجان در مقایسه با سایر مطالعات انجام شده در سطح مطلوبی قرار دارد جز در موارد فاصله زمانی تریاژ تا اولین ویزیت پزشک که پیشنهاد می شود با انجام تمهیداتی در ارتباط با فضای فیزیکی و سهولت در روند پذیرش بیمار این مدت زمان را کاهش داده شود و برای پیشگیری از اقامت طولانی مدت بیماران در بخش اورژانس می توان به راهکارهایی نظیر جلوگیری از چند سرویسی شدن، هدفمند کردن تعداد مشاوره ها و محدود کردن آنها به مشاوره های ضروری و نهایتا پیگیری انجام هر چه سریعتر اقدامات درمانی توسط سرویس مربوطه اشاره نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2317062 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!