اثر عوامل گیاهی کاهنده قند خون بر آنزیم های آنتی اکسیدان و یون های فلزی در موش های دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
چکیده:
مقدمه
تا کنون داروهای گیاهی بسیاری با فرمول های خوراکی متفاوت برای درمان دیابت توصیه شده اند. این مطالعه با هدف بررسی اثر درمانی4 نوع گیاه دارویی شامل سیر(Allium sativum)، نیم(Azadirachta indica)، تولسی (Ocimum sanctum) و خیار تلخ (Momordica charantia) بر کنترل قند خون، آنزیم های آنتی اکسیدان و یون های فلزی انجام شد.
روش ها
در این کارآزمایی بالینی پس از تهیه عصاره گیاهان دارویی فوق، هر یک از آنها به یک گروه از موش های دیابتی شده با استرپتوزوتوسین داده شد. همچنین دو گروه دیگر موش های دیابتی با انسولین و گلی بن کلامید درمان شدند. دو گروه رتهای سالم و موش های دیابتی درمان شده با سالین به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. میزان قند خون ناشتا، وزن بدن، آنزیم های آنتی اکسیدان و یون های فلزی شامل مس، روی، کروم، آهن، منیزیوم و سلنیوم قبل و بعد از پایان مطالعه اندازه گیری شد.
یافته ها
همه ترکیبات ضد دیابت شامل ترکیبات گیاهی، انسولین و گلی بن کلامید بصورت معنی داری سطوح قندخون و پراکسید لیپید را در مقایسه با کنترل های دیابتی کاهش دادند. کاهش معنی دار فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان در کنترل های دیابتی مشاهده شد (P<0.001). پس از تجویز ترکیبات گیاهی کاهنده قند خون، انسولین و گلی بن کلامید آنزیم های آنتی اکسیدان در موش های دیابتی به صورت معنی داری افزایش یافت. مقدار یون های فلزی به صورت معنی دار در موش های دیابتی کنترل کاهش یافت، اما در موش های درمان شده با گیاهان دارویی، انسولین و گلی بن کلامید این داروها باعث بهبود میزان یون های فلزی شدند.
نتیجه گیری
گیاهان دارویی فوق ممکن است در درمان دیابت مفید باشند، زیرا آنها نه تنها اثرات کاهنده قند خون دارند بلکه با بهبود فعالیت آنزیم های آنتی آکسیدان موش ها را از آسیب های سلولی با واسطه رادیکال های آزاد محافظت می کنند. علاوه بر این آنها سطح یون های فلزی را که با آنزیم های آنتی اکسیدان همراه هستند، بهبود می دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p231788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!