تحلیل اثرگذاری آموزه های قرآنی بر اختلال افسردگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
با توجه به آموزه های خود شناسی و پیرامون شناسی قرآن، همچنین ارتباط تنگاتنگ بین افکار فرد نسبت به خود و پیرامونش با افسردگی، هدف پژوهش پیش رو، بررسی اثرگذاری آموزه های قرآنی بر اختلال افسردگی است
روش
جامعه ی آماری این پژوهش، دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی در کلاس های معارف اسلامی بوده که مورد آزمون BDI-II قرار گرفتند. آموزه های قرآنی در 10 قالب تشریح شده است. سنجش آموزه های قرآنی با پرسشنامه ی محقق ساخته و در قالب مقیاس لیکرت انجام گرفت. پایایی پرسشنامه 70% و اعتبار محتوا واعتبار همگرا 80% سنجش گردید. یافته های تحقیق: ضریب همبستگی میزان افسردگی و باور به آموزه های قرآنی 61% با ضریب خطای 01/0 ،یافته ی اصلی این پژوهش است. بر اساس یافته های فرضیه های فرعی، به ترتیب باور به آموزه های آیات تکلیف، شاکله، همچنین توجه به آموزه ی بخت واقبال در گروه افکار و اعمال، نفخه ی روح الهی در آدمی، قانون شکر و قانون گستره ی همیشگی دشواری ها با بیشترین ارتباط منفی را با افسردگی دارند. میزان افسردگی با سه متغیر: باور به نیروی غم افزای غم؛ تعدیل انتظار فرد از دیگران؛ تصحیح نگرش فرد نسبت به سرنوشت؛ با ارتباط معنادار دارد. از یافته های قابل تامل پژوهش حاضر این که نماز خواندن افراد مورد پژوهش، با میزان افسردگی هیچ ارتباطی ندارد.
نتایج
با توجه به اثرگذری آموزه های قرآنی بر کاهش افسردگی، پیشنهاد می شود آموزه های قرآنی مورد تایید این پژوهش، به ترتیب اولویت در رفع خطاهای شناختی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین پژوهشی مداخله ای در باره ی اقامه ی نماز در درمان افسردگی انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2318612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!