بررسی اثر فرمولاسیون نانو نیوزومی حاوی داکسوروبیسین بر روی سلول های سرطانی تخمدان (رده ی OVCAR-3)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سرطان از مهمترین عاملهای مرگ و میر در جهان است. درمان سرطان بواسطه دارو درمانی/شیمی درمانی با چالش دارو رسانی هدفمند مواجه است. نانوسامانه های دارورسانی مانند نیوزوم ها درمان پربازده و هدفمندی را فراهم ساخته اند. هدف از این مطالعه تهیه فرمول جدید نانو سامانه نیوزومی حاوی داروی داکسوروبیسین، به عنوان داروی درمان سرطان  بوده است، که با تغییر در توزیع بافتی دارو منجر به بهبود  اثر دارویی و کاهش سمیت آن شود.

مواد و روش ها

نیوزوم ها استفاده از روش فیلم نازک و توسط مقادیر  مشخصی از اسپن60 و کلسترول به وسیله ی دستگاه روتاری سنتز شدند. از روش هیدراتاسیون برای بارگیری دارو درون نیوزومها استفاده گردید. بازده درون گیری و پرووفایل رهایش با استفاده از روش های اسپکتروفتومتری و دیالیز صورت پذیرفت. قطر میانگین نانوذرات و پتانسیل زتا با استفاده از تکنیک DLS و دستگاه زتاسایزر اندازه گیری شد. فرمولاسیون بهینه پگیله شده و سمیت آن از طریق آزمون MTT بر روی رده سلولی سرطان تخمدان و سلول های طبیعی فیبروبلاستی بررسی گردید.
 

یافته ها

اندازه ی قطر فرمولاسیون نیوزومی بهینه و پگیله 5/127 نانومتر و راندمان بارگذاری سامانه داکسوروبیسین پگیله شده حدود 18/1±83/95% بود. نتایج مطالعات آزاد سازی در بافرPBS  در 37 درجه سانتی گراد نشانه کارایی نانونیوزوم های پگیله شده در کنترل رهش دارو بود، که درصدآزاد سازی دارو تا 48 ساعت 52/20 و اثر سایتوکسیتی آن بیشتر از فرم معمولی دارو بود.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که استفاده از حامل های دارو رسانی مانند نانو نیوزوم های سنتز شده در افزایش کارایی دارو وکاهش دوز مصرفی آن موثر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2318635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!