تاثیر آموزش مبتنی بر تلفن همراه راهکار های مقابله با استرس شغلی بر تنظیم شناختی هیجانی کارکنان اتاق عمل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استرس شغلی یکی از مشکلاتی است که موجب اختلال در تنظیم شناختی هیجانی کارکنان می شود. به منظور بهبود تنظیم شناختی هیجانی می توان از آموزش مبتنی بر تلفن همراه استفاده کرد. به همین منظور این مطالعه با هدف تاثیر آموزش مبتنی بر تلفن همراه راهکار های مقابله با استرس شغلی بر تنظیم شناختی هیجانی کارکنان اتاق عمل انجام شد.

روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه بنیادی-کاربردی به روش کمی و به صورت مداخله ای شبه تجربی (بدون گروه کنترل) بود که با مشارکت 176 نفر از تکنولوژیست های اتاق عمل و هوشبری انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد. آموزش مبتنی بر تلفن همراه راهکار های مقابله با استرس شغلی طی شش جلسه به نمونه ها داده شد. ابزار گردآوری داده ها فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه مقیاس تجدید نظر شده استرس شغلی پرستاران بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی زوجی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر تلفن همراه راهکار های مقابله با استرس شغلی باعث افزایش سطح تنظیم شناختی هیجانی تکنولوژیست های اتاق عمل (0/001P<) و تکنولوژیست های هوشبری (0/001P<) شد. همچنین تفاوتی بین سطح تنظیم شناختی هیجانی تکنولوژیست های اتاق عمل با تکنولوژیست های هوشبری وجود نداشت (0/707P=).

نتیجه گیری

با توجه به این که آموزش مبتنی بر تلفن همراه راهکارهای مقابله با استرس شغلی باعث افزایش تنظیم شناختی هیجانی تکنولوژیست های اتاق عمل و هوشبری شد لذا پیشنهاد می شود از این روش آموزشی جهت آموزش راهکارهای مقابله با استرس شغلی به منظور بهبود تنظیم شناختی هیجانی تکنولوژیست های اتاق عمل و هوشبری استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
387 تا 394
لینک کوتاه:
magiran.com/p2318814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!