تدوین مدل علی رضایت از زندگی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه براساس تنهایی: نقش میانجی عزت نفس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
نشانگان اختلال استرس پس از سانحه در جانبازان، با سطح پایین رضایت از زندگی همراه است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علی رضایت از زندگی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه براساس تنهایی با نقش میانجی عزت نفس انجام شد.

روش ها: در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی، تعداد 200 نفر جانباز مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از مقیاس رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985)، مقیاس تنهایی راسل و همکاران (1980) و مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1979) استفاده شد. سپس داده ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) به وسیله نرم افزار SPSS و Lisrel 8.8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: براساس نتایج بدست آمده مدل علی رابطه بین تنهایی، عزت نفس و رضایت زندگی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه براساس شاخص های مختلف برازش تایید شد. تنهایی و عزت نفس بر رضایت از زندگی جانبازان مبتلا به اختلال استرس از سانحه اثر مستقیم دارند؛ همچنین تنهایی از طریق عزت نفس بر رضایت از زندگی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه تاثیر غیرمستقیم دارد (0/05> P).

نتیجه گیری: بنابراین، تنهایی و عزت نفس نقش مهمی در میزان رضایت از زندگی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ایفا می کنند و هدف قرار دادن این دو مولفه به وسیله درمان های روان شناختی، می تواند در بهبود رضایت از زندگی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
404 تا 413
لینک کوتاه:
magiran.com/p2318816 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!