تشکیل آبسه پس از دیاستاز سمفیز پوبیس در بارداری: گزارش موردی

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تشکیل آبسه بعد از جداشدگی سمفیز پوبیس در زایمان طبیعی پدیده ای نادر است و موارد معدودی گزارش شده است. در این مطالعه یک مورد تشکیل آبسه به دنبال جداشدگی سمفیز پوبیس پس از زایمان طبیعی گزارش می شود که پس از شناسایی میکروارگانیسم عامل ایجاد عفونت با موفقیت درمان شد.

معرفی بیمار

بیمار خانم 23 ساله بود که بعد از دومین زایمان طبیعی با درد، تورم و قرمزی در ناحیه سوپرا پوبیس همراه با تب و لرز افزاینده به درمانگاه تخصصی بیمارستان بعثت سنندج مراجعه کرده بود. بیمار قبل از زایمان احساس درد و سختی در حرکت داشته که بعد از زایمان بیشتر شده بود. معاینه بالینی بیمار نشان دهنده درد و حساسیت و تورم در ناحیه سوپرا پوبیس بود. در بررسی های آزمایشگاهی، مارکرهای التهابی افزایش یافته بود. بیمار تحت سونوگرافی قرار گرفت که هماتوم و ادم در غلاف رکتوس مشاهده شد. در تصویربرداری لگن یک جداشدگی 20 میلی متری در ناحیه سمفیز پوبیس مشاهده شد. بیمار تحت گاید سونوگرافی آسپیراسیون شد و تشخیص آبسه لگن مسجل گردید. در کشت نمونه، میکروارگانیسم استرپتوکوک ویریدانس رشد کرد. بیمار تحت درمان آنتی بیوتیک ایمی پنم و ونکومایسین قرار گرفت. به علت عدم قطع تب با تشخیص آبسه لگنی، لاپاراتومی انجام و درن تعبیه شد. در روز 35 بستری و قبل از ترخیص از بیمارستان تصویربرداری مجدد از لگن بیمار انجام شد که مقدار جداشدگی سمفیز پوبیس کمتر شده و حدود 10 میلی متر بود و بیمار با حال مساعد ترخیص گردید.

نتیجه گیری

در زنان آبستن یا زایمان کرده دارای علایم عمومی عفونت باید به وجود سمفیز سپتیک مشکوک شد و جهت درمان آن اقدام فوری و وسیع الطیف انجام داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2320425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!