تعیین سویه کیست های هیداتید گوسفندان و بزهای کشتار شده در کشتارگاه بیرجند با روش های مورفولوژیکی و مولکولی با استفاده از ژن ITS1

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

اکینوکوکوزیس یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام در نواحی مختلف ایران است. درحالی که این بیماری یک معضل بهداشتی مهم در انسان می‎باشد اطلاعات محدودی در مورد چرخه انتقال و سویه های این انگل در مناطق شرق ایران وجود دارد.

هدف

در مطالعه حاضر تعیین هدف اصلی سویه های کیست هیداتید گوسفندان و بزهای کشتار شده در کشتارگاه بیرجند با روش مورفولوژی و مولکولی است.

روش‎کار:

تعداد 30 عدد کیست هیداتید از گوسفند و تعداد 30 عدد کیست هیداتید از بزهای کشتارگاه بیرجند جمع آوری گردید و با استفاده از روش مورفولوژی (شمارش تعداد و اندازه گیری طول قلاب ها) و روش مولکولی (PCR-RFLP of ITS1) اقدام به تعیین سویه کیست هیداتید گردید. هم چنین قطعاتی از ژن ITS تعیین توالی گردید.

نتایج

در بین دوسویه مشخص و متفاوت گوسفندی و شتری، سویه گوسفندی شایع ترین سویه در بین کیست های هیداتید گوسفند و بز بود. کل کیست های جداشده از گوسفندان و تعداد 20 کیست جداشده از بزها آلوده به سویه گوسفندی (G1-G3) بودند. درحالی که سویه شتری فقط از بز جدا شد و تعداد 10 کیست از مجموع 30 کیست آلوده به سویه شتری (G6/G7) بود. سویه شتری الگوی برش آنزیمی متفاوت با سویه گوسفندی نشان داد.

نتیجه گیری نهایی:

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که سویه گوسفندی (G1) شایع ترین سویه در گوسفندان و بزهای کشتار شده در این منطقه باشد. علاوه بر این،حضور سویه شتری (G6) در بزهای کشتار شده در بیرجند مورد تایید قرار می گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
146 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p2320831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!