تحلیل بعد فرکتال و نقشه برداری توپوگرافی سطحی به منظور بررسی اثرات درمانی پرتوهای لیزر کم توان بر رفتار فیزیکی سلول های استئوسارکوما رده MG-63

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 مطالعات گذشته نشان داده اند پرتوهای لیزر کم توان در مدولاسیون رفتار سلول های استیوسارکومای انسانی نقش ایفا نموده و منجر به تغییراتی در تکثیر، تمایز و چسبندگی سلول ها می شود. هدف از این مطالعه بررسی اثر پرتوهای لیزر کم توان بر رفتار فیزیکی سلول های استیوسارکوما مبتنی بر توپوگرافی سطح و تحلیل بعد فرکتال می باشد.

مواد و روش ها

سلول های استیوسارکوما رده MG-63 در محیط DMEM-F12 حاوی %10 FBS کشت داده شدند و پس از رسیدن به تراکم %80 در چهارمین پاساژ تابش لیزر انجام گردید. لیرزهای 532 نانومتر با توان 25 میلی وات، 650 نانومتر با توان های 3 و 150 میلی وات و 780 نانومتر با توان 70 میلی وات به مدت 8 دقیقه بهره برداری شدند و پس از 72 ساعت تکثیر سلول ها بررسی شد. با نقشه برداری توپوگرافی سطح توسط میکروسکوپ نیروی اتمی و تصویربرداری کانفوکال تغییرات ابعاد سلول ها در سه بعد تعیین گردید و با پردازش تصاویر کانفوکال، آنالیز بعد فرکتال انجام شد.

یافته ها

تابش لیزر تغییرات معناداری در پارامترهای تکثیر، ارتفاع، محیط و مساحت سلول ها ایجاد می نماید. هم چنین در بعد فرکتال سلول ها در تمامی لیزرها به غیر از توان 3 میلی وات نسبت به سلول های گروه کنترل تغییر معناداری ایجاد به وجود می آید.

نتیجه گیری

تحلیل طیف فرکتال در کنار بررسی سه بعدی تغییرات ابعاد سلول ها می تواند به عنوان یک شاخص کمکی در پیش بینی پاسخ سلول های استیوسارکوما به درمان با پرتوهای لیزری کم توان ارزیابی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
548 تا 555
لینک کوتاه:
magiran.com/p2321113 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!