بررسی و ترسیم الگوی جستجوی اطلاعات سلامت بر مبنای تغییرات ژنتیک ساعت بدن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

موجودات زنده از جمله انسان دارای یک ساعت بیولوژیکی درونی هستند که به آن ها در سازگاری با ریتم منظم شبانه روز کمک می کند. هدف این مطالعه بررسی وجودتغییرات ژنتیک ساعت بیولوژیکی در جستجوی اطلاعات افراد مختلف و ترسیم الگوی جستجوی اطلاعات سلامت بود.

مواد و روش ها: 

پژوهش حاضر از نوع بنیادی کاربردی است که به روش نیمه تجربی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از 69 دانشجو بود که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها در دو مرحله تکمیل پرسشنامه سلامت عمومی، تیپ خواب صبحگاهی، شامگاهی و مشاهده رفتار تکمیل وظایف جستجو و تحلیل لاگ با استفاده از تصاویر ضبط شده از کاربران در نرم افزار Camtasia studio گردآوری شد. سپس با استفاده از تحلیل لاگ فایل ها و آزمون مجذور کای و تحلیل واریانس آنوا آنالیز انجام گردید.

نتایج

تحلیل رفتار جستجو و بازیابی آزمودنی ها نشان داد این افراد در مجموع 1574 راهبرد و فنون را در مراحل جستجو انجام داده اند. نتایج نشان داد که بیشترین فراوانی مربوط به گروه خواب بینابینی (65 درصد) می باشد. همچنین 11.5 درصد از کاربران با خواب شامگاهی و 23 درصد هم به صورت خواب صبحگاهی بودند. افراد دارای خواب شامگاهی نسبت به بقیه جستجوی اطلاعات بهتر در زمان پایین تری داشتند (P=0.017).

نتیجه گیری:

 هیچ یک از تیپ های خواب نمی تواند بر آزمون ها تاثیرگذار باشد و باعث به وجود آمدن سیکل ها شود. بر اساس تغییرات ژنتیکی که رخ می دهد انسان ها دارای ویژگی های مختلفی هستند که این ویژگی ها تغییر می کند و تفاوت های فردی و عملکردی را به وجود می آورد و بنابراین دامنه تفاوت های فردی بسیار گسترده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
176 تا 187
لینک کوتاه:
magiran.com/p2321197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!