شناسایی و اولویت بندی مهم ترین شاخص های رفتاری رهبران اخلاقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

نبود رهبران اخلاقی و تشدید رفتارهای غیراخلاقی از جدی ترین چالش هایی است که سازمان ها با آن روبرو هستند و لذا بررسی نقش رهبری در شکل گیری رفتارهای اخلاقی برجسته شده است. بنابراین هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی مهم ترین شاخص های رفتاری رهبران اخلاقی است که بتواند راهنمای پیاده سازی رهبری اخلاقی در سازمان باشد.

روش

این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و بر حسب نحوه ی گردآوری داده ها، از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری اول، خبرگان دانشگاهی و سازمانی با حجم نمونه 15 نفر برای انجام مصاحبه (انتخاب با روش نمونه گیری هدف مند تا مرحله ی اشباع نظری) و 37 نفر برای توزیع پرسش نامه (انتخاب با روش گلوله برفی) بود. جامعه آماری دوم، مدیران پایه، میانی و ارشد سازمان های دولتی استان اصفهان به تعداد 2000 نفر با حجم نمونه 322 نفر (با استفاده از فرمول کوکران) که به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده ها توسط مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه و بررسی متون و پرسش نامه گردآوری و برای تجزیه تحلیل آنها از آزمون رتبه بندی فریدمن، تحلیل همبستگی و تحلیل عاملی استفاده شد.

یافته ها

101 شاخص به عنوان مهم ترین شاخص های رفتاری رهبران اخلاقی که در 18 ویژگی کلیدی برای این رهبران دسته بندی شده اند، شناسایی و اولویت بندی شدند. نتایج در جامعه آماری مدیران سازمان های دولتی استان اصفهان مورد ارزیابی قرار گرفته و تایید شد. براساس آزمون رتبه بندی فریدمن، ویژگی های انصاف و عدالت، صداقت و درست کاری، احترام، نوع دوستی، خدمت گذاری، ایفای نقش الگوی رفتارهای اخلاقی، خوش بینی و خیراندیشی، ثبات رفتاری و توصیه ها و رهنمودهای اخلاقی به ترتیب بالاترین اولویت را به خود اختصاص داده اند.

نتیجه گیری

در نتیجه این پژوهش، مهم ترین شاخص های رفتاری رهبران اخلاقی شناسایی شد که در ویژگی های کلیدی دسته بندی و اولویت بندی شده اند. این شاخص ها، راهنمای عملی پیاده سازی رهبری اخلاقی در سازمان بوده و به طور شفاف چهارچوب الگوی رفتاری رهبران را تعیین می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2321574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!