بررسی اثر کودهای زیستی بر برخی از صفات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی گیاه دارویی .Dracocephalum kotschyi Boiss تحت رژیم های رطوبتی مختلف خاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زرین گیاهBoiss.  Dracocephalum kotschyi از مهمترین گیاهان دارویی خانواده نعناعیان (Lamiaceae) است تغییرات برخی از صفات فیزیولوژیکی، اثر کود های زیستی در چهار سطح بر رشد زرین گیاه در شرایط که به علت تحمیل شرایط نامساعد محیطی در حال انقراض است. به منظور بررسی کارایی کود های زیستی بر روی تنش خشکی در سه سطح (آبیاری تا تکمیل 40، 60 و 80 درصد ظرفیت مزرعه ای) آزمایشی در سال 1398 به اجرا درآمد. بررسی روند تغییرات رنگیزه های فتوسنتزی، فلورسانس کلروفیل و میزان نسبی آب برگ در زرین گیاه نشان داد که با افزایش تنش خشکی میزان کلروفیل a، b و کلروفیل کل به همراه فلورسانس کلروفیل (Fv/Fm) کاهش معنی داری داشت. در حالی که مصرف کود های زیستی سوپرنیتروپلاس و بیوفسفر در شرایط آبیاری تا تکمیل 60 و 40 درصد ظرفیت مزرعه ای به طور معنی داری میزان صفات فوق الذکر را در برگ های زرین گیاه در مقایسه با گیاهان تیمار شده با کود نیتروکسین و گیاهان شاهد بالاتر نگه داشت. افزایش شدت خشکی همچنین باعث افزایش معنی دار در کربوهیدرات ها، پروتئین های محلول، آنتوسیانین ها و فلاونویید ها گردید، که البته مصرف کود های زیستی حاوی باکتری های محرک رشد٬ میزان این ترکیبات در مقایسه با شاهد همراه با افزایش بیشتری بود. بیشترین میزان آنتوسیانین (82/37 میلی گرم بر گرم بافت تازه) و ترکیبات فلاونویید ها (62/16 میلی گرم بر گرم بافت تازه) مربوط به گیاهان رشد یافته تحت تنش خشکی شدید (آبیاری تا تکمیل 40 درصد ظرفیت مزرعه ای) و مصرف کود زیستی بیوفسفر به دست آمد. براساس نتایج این آزمایش استفاده از کود های زیستی سوپرنیتروپلاس و بیوفسفر باعث بهبود خصوصیات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی زرین گیاه در هر دو شرایط تنش کم آبی و بدون تنش گردید. افزایش صفات اندازه گیری شده، نشان دهنده نوعی سازگاری به شرایط تنش خشکی به حساب می آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2322777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!