بررسی عوامل موثر بر فقدانی افراد و راهکارهای پیشگیری از آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فقدانی افراد، از عوامل زمینه ای زیادی تاثیر می پذیرد و پیامدهای منفی زیادی برای فرد و نظم اجتماعی جامعه دارد، از این رو این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر فقدانی افراد در شرق استان تهران و ارایه راهکارهای پیشگیری از آن انجام شده است.

روش

این تحقیق کاربردی و با روش توصیفی از نوع پیمایش انجام شده است. جامعه ی آماری؛ فرماندهان، مدیران و کارشناسان فرماندهی انتظامی ویژه شرق استان تهران که در خصوص فقدانی افراد، تجربه و دانش کافی دارند، تشکیل می دهد. تعداد حجم نمونه 260 نفر است و از روش نمونه گیری تصادفی ساده از طریق پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات گردآوری شده است. از روش صوری و مشاوره با صاحب نظران و مدیران پلیس روایی ابزار تحقیق و با استفاده از آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت.

یافته ها:

آزمون رگرسیون ساده، نشان داد؛ عوامل جنایی با مقدار «بتا» (0.497)، عوامل اقتصادی با مقدار «بتا» (0.372)، عوامل حادثه ای با مقدار «بتا» (0.347)، عوامل فردی با مقدار «بتا» (0.338) عوامل اجتماعی با مقدار «بتا» (0.300) به ترتیب بر فقدانی افراد تاثیر داشته اند. اما با آزمون مدل نظری پژوهش با استفاده از رگرسیون چند متغیره که در آن تاثیر همه عوامل باهم بر متغیر وابسته مورد آزمون قرار گرفت؛ مشخص شد عوامل (اجتماعی، جنایی و فردی) بر فقدانی افراد تاثیر بالایی دارند و عوامل (اقتصادی و حادثه ای) با توجه به تاثیر پایین از مدل خارج شدند.

نتیجه گیری:

در آزمون رگرسیون ساده؛ همه عوامل رابطه مستقیم و مثبت با فقدانی افراد دارند، یعنی با کاهش شرایط برای ایجاد این عوامل، فقدانی افراد، کاهش و با افزایش شرایط برای ایجاد این عوامل، فقدانی افراد افزایش می یابد. اما در آزمون مدل پژوهش، عوامل اجتماعی، جنایی و فردی دارای تاثیر معنی دار بر فقدانی افراد هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p2324820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!