طراحی ساختمان های اقامتی-گردشگری با توجه به شرایط محیطی جزایر مرجانی ایران؛ نمونه مورد مطالعه جزیره هندورابی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مسئله

توسعه گردشگری در ایران بدون توجه به میراث زیست بومی و پاسخگویی معماری به شرایط محیطی انجام می شود. توسعه پایدار گردشگری ساحلی در جزایر مرجانی، نیازمند رعایت ملاحظات زیست محیطی، کاهش هزینه ها در تامین انرژی و ایجاد شرایط آسایش برای افراد است.

سوال تحقیق

چگونه می توان با در نظر گیری عوامل تاثیر گذار نظیر فرم، محل و جهت قرارگیری ساختمان، تعبیه سایبان، رنگ بنا، جنس دیوار های پیرامونی و نحوه زون بندی فضاهای داخلی، گامی موثر در انطباق با اقلیم گرم و مرطوب، افزایش کارایی انرژی، و کاهش تاثیرات نامناسب سوخت های فسیلی برداشت؟

اهداف تحقیق

از آنجا که در توسعه کالبدی سواحل گردشگرپذیر، ساختمان ها، بیشترین مصرف کننده انرژی و نیز تولید کننده زباله، فاضلاب و آلودگی های محیطی هستند، ارایه راهکارهای مناسب در جهت اصلاح الگوی مصرف و کاهش آلایندگی ضروری می باشد. عدم توجه به حساسیت زیست محیطی این جزایر آسیب های جبران ناپذیری به اکوسیستم دریا - خشکی وارد می کند. در این پژوهش با بررسی زیست بوم جزیره مرجانی هندورابی و توجه به پارامترهای اقلیمی و محیطی آن، الگویی بهینه برای طراحی و یا بهسازی ساختمان های اقامتی - گردشگری با رویکرد به کارگیری روش غیرفعال و در جهت کاهش بار سرمایش، هزینه های انرژی مصرفی و میزان آلاینده های ناشی از تولید برق ارایه شده است.

روش تحقیق

بر اساس تحلیل زیست اقلیمی و انرژی، و نیز رابطه ساختمان و محیط بر اساس مشاهدات میدانی و شبیه سازی بوده است. با استفاده از نرم افزار تحلیل گر محیطیDesign Builder در شرایط غیر پویا، میزان نیاز به انرژی در داخل و خارج بررسی و تحلیل می گردد.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

نتیجه این پژوهش نشان داد که توجه به جداره خارجی و الحاق عناصر معماری-همساز با اقلیم- به ساختمان های موجود می تواند بخش مهمی از میزان انرژی مورد نیاز را از طریق تعامل با محیط تامین و مقادیر آن را کاهش دهد. تحلیل داده ها از مدل ایجاد شده نشان داد که روش های به کارگیری سایبان های ترکیبی افقی و عمودی، ایجاد حفاظ های تهویه پذیر بر روی پنجره ها، رواق های پیوسته، مصالح سبک، عایق های همگن و پلیمری، بهره گیری از آترویم و چرخش به سمت بادهای ساحلی تا 75 کیلووات ساعت بر متربع در سال از هزینه تولید انرژی و بار سرمایشی ساختمان می کاهد. همچنین اعمال راهبردهای زیست محیطی در طراحی معماری به طور مستقیم منجر به کاهش تولید گازهای گلخانه ای تا 126 تن در سال می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
277 تا 296
لینک کوتاه:
magiran.com/p2326127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!