بررسی تاثیر بیوتین و اسید فولیک بر حرکت،حیات،شکل، تراکم کروماتین وتمامیت غشا اسپرم فریز و ذوب شده در مردان نورموزواسپرمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فرایند انجماد (Cryopreservation)یکی از تکنیکی رایج در باروری-ناباروری است که با تولید رادیکال های آزاد اکسیژن موجب آسیب سلول اسپرم ونقص عملکرد آن می شود و به سمت کاهش باروری پیش می رود. در تشخیص سلامت و قدرت باروری اسپرم منجمد ،ارزیابی مارکرهای مختلف در درمان بیماران ناباروری نقش موثر ی دارند. .در این مطالعه،بررسی احتمالی تاثیر دو ماده بیوتین و اسید فولیک بر روی پارامترهای اسپرم شامل:حرکت، حیات،مورفولوژی ،تراکم کروماتین،تمامیت غشا اسپرم انجماد و ذوب شده در مردان نورموزواسپرمی قرار گرفته است.

روش بررسی

در این مطالعه ی تجربی، 30 نمونه اسپرم از مردان نورموزواسپرمی در سنین 25 تا 45 سال جمع آوری شد. هر نمونه به پنج قسمت تقسیم شدند. شامل گروه تازه قبل از انجماد،گروه های انجماد شده ی کنترل،،بیوتین10 mM)) ،اسیدفولیک (50 nM) و ترکیب بیوتین (10 mM) واسید فولیک (50 nM). گروه ها به مدت دو هفته طبق تکنیک رایج انجماد در اکثر مراکز باروری ناباروری در دمای 196- درجه ی سانتیگراد انجام گرفت و سپس ذوب شدند. نمونه ها قبل و بعد از انجماد از لحاظ حرکت و مورفولوژی اسپرم با نرم افزار آنالیز اسپرم (CASA)computer-aided sperm analysisبررسی شد. حیات اسپرم با رنگ آمیزی ایوزین-نگروزین،تراکم کروماتین با رنگ آمیزی تولوییدین بلو(Toluidine blue)و تمامیت غشا با روشHOST) hypo Osmotic swelling Test (مورد ارزیابی شدند.

یافته ها

قبل از انجماد حرکت،حیات،مورفولوژی، کیفیت تراکم کروماتین،تمامیت غشا اسپرم در همه گروه ها بیشتر و اسپرم های بی حرکت در همه گروه ها کمتر از قبل از انجماد بود(001/0 p<)[DD1] . بعد از انجماد کیفیت کروماتین، در گروه اسید فولیک بیشتر ازگروه بیوتین+اسیدفولیک وبیوتین بود وهرسه گروه بیشترازکنترل بود. میانگین حیات اسپرم باشکل نرمال درهرسه گروه بیشتر ازگروه کنترل بود. درصد اسپرم باغشا سالم درگروه اسیدفولیک بیشتر ازگروه بیوتین وترکیب هر دوبود وهرسه گروه بیشترازکنترل دیده شد(001/0 p<). در حالی که پس از انجماد ارتباط مثبت بین کیفیت طبیعی کروماتین اسپرم و یکپارچگی غشا اسپرم مشاهده شد.

نتیجه گیری

بیوتین و اسید فولیک اثر محافظتی روی کیفیت کروماتین ،غشا سالم، حیات اسپرم و نقش مهمی در حفظ پارامتر های اسپرم بعد از انجماد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2326436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!