طراحی، ساخت و ارزیابی دستگاه میکرواینجکتور سلولی جهت بهبود کیفیت تزریق در فضای زیر شبکیه با حداقل آسیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بررسی و هدف

تزریق سلول در روش های سلول درمانی یکی از مراحل مهم و چالش برانگیز در مطالعات حیوانی و انسانی است. هدف از این مطالعه طراحی و ساخت دستگاهی برای تزریق سلول های بنیادی به فضای زیر شبکیه و درون زجاجیه در راستای سلول درمانی در بیماری های تخریبی شبکیه است.

روش بررسی

در این مطالعه نقشه اولیه دستگاه تهیه شد و سپس قالب های فلزی تهیه و ابزار مناسب برای ساخت دستگاه فراهم شد. قطعات دستگاه جداگانه توسط دستگاه برش سی ان سی تهیه شد و بعد از اتمام بخش های مختلف دستگاه بر روی هم سوار شده بر روی پایه از پیش ساخته شده قرار داده شد. برای تایید کارکرد دستگاه از روش ایمونوهیستوشیمی استفاده شد و تزریق ماده فلویورسین در فضای زیر شبکیه با دستگاه ساخته شده در موش های بزرگ آزمایشگاهی انجام شد. نمونه های بافتی بعد از گذشت 6 ساعت و 24 ساعت از بعد از تزریق توسط میکروسکوپ فلویورسنت جهت تزریق صحیح مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج حاصل از تزریق ماده فلویورسین در فضای زیر شبکیه نشان داد که ماده تزریق شده 6 ساعت و 24 ساعت بعد از تزریق به درستی در فضای زیر شبکیه قرار گرفته است و بین لایه سلولی رنگ دانه دار شبکیه و شبکیه عصبی قرار دارد. نمونه های بافتی دارای حداقل آسیب ناشی از ورود سوزن بوده و لایه های بافتی شبکیه دچار بهم ریختگی نشده اند.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که دستگاه میکرواینجکتور سلولی توانسته است به طور صحیح و دقیق ماده فلویورسین را در فضای زیر شبکیه تزریق نماید. به نظر می رسد که این دستگاه توانایی تزریق صحیح سلول های بنیادی به فضای زیر شبکیه را دارد و می تواند در مدل های حیوانی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2326442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!