ویژگی های آینه کاری خانه های دوره قاجار شهر شیراز (از منظر فنون اجرایی و نوع تزئینات)
«آینه کاری» هنری است حاوی قطعات کوچک و بزرگ آینه با نقوش متنوع از اشکال منظم هندسی و تابع الگوهای مشخص، چنان که می توان آن را هنر ایرانی-اسلامی تلقی کرد. بافت تاریخی شهر شیراز بناهای مختلف از دوره های گوناگون در دل خود جای داده است که در این بین، خانه هایی که به دوره قاجار تاریخ گذاری می شوند از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. تالارآینه یکی از بخش های پرتزیین در خانه های تاریخی شیراز محسوب می شود و از این میان عناصر آینه کاری آن شاخص است. در مقاله حاضر به ویژگی های فنی و تزیینی آینه کاری تالارآینه در خانه های تاریخی شیراز پرداخته شده و هدف از آن، شناخت و معرفی ویژگی های فنی و تزیینی عناصر آینه کاری است. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی نگارش شده و روش جمع آوری اطلاعات آن کتابخانه ای، میدانی و گفت وگو با استادان آینه کار ازطریق تحقیقات و مشاهدات مستقیم بوده است. مهم ترین پرسش های پژوهش عبارتنداز: 1. ویژگی های تزیینی آینه کاری در معماری تالار آینه خانه های تاریخی شیراز چیست و به چند دسته تقسیم می شود؟ 2. ویژگی های فنی آینه کاری در معماری تالار آینه خانه های تاریخی شیراز چیست و به چند دسته تقسیم می شود؟ نتایج این پژوهش نشان می دهد، فنون آینه کاری ارایه شده بر بدنه سقف و دیوار با آینه نقره ای، جیوه ای، سربی و آینه جام در کنار شیشه رنگین، کاغذ ابر و باد و خوشنویسی، ورق طلا و ورشو استفاده شده است و به طور کلی می توان در 12 گروه شامل: فنون آینه گچ، آینه کاری تخت، آینه کاری برجسته، نگینی، الماسه، حکاکی، خراش، حجم محدب و مشبک، دو لا سه لا، تسمه و کاربندی، سری سازی، نقاشی پشت آینه و نقاشی روی آینه قرار داد. مجموع نقوش را می توان در پنج گروه کلی شامل: نقوش هندسی شامل قاب بندی و گره، نقوش گیاهی، مناظر طبیعی و جانوری، کتیبه نویسی، نقش مایه اشیاء، قرار داد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.