واکاوی جایگاه روشنایی در کاهش جرایم شهری با تاکید بر رویکرد CPTED محدوده مورد مطالعه : کیانپارس - اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فضاهای شهری، محیط زندگی انسان و فعالیت های او به شمار می رود و جرایم به عنوان عامل مخرب اجتماعی از سوی انسان در این فضاها صورت می گیرد. از جمله معضلات مهم در فضاهای شهری که کیفیت زندگی و احساس امنیت شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد وقوع جرایم شهری است، که فاکتورهای مدیریت و برنامه ریزی شهری، فضاهای آشفته شهری و عوامل اجتماعی - اقتصادی نقش موثری در وقوع یا بازدارندگی آن ایفا می کنند. این مقاله با روش میدانی به بررسی نقش روشنایی در کاهش جرایم شهری و ارتباط میان تعداد جرم و میزان روشنایی محیط در محله کیانپارس در شهر اهواز پرداخته است.

روش بررسی

مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است. در بخش توصیفی از آمار و اطلاعات مستخرج از سالنامه آماری 1397،  اداره کل دادگستری استان خوزستان و کلانتری محله و داده های میدانی استفاده شده و در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزارهای GIS و نسخه 19 SPSS انجام شده است.

یافته ها

بررسی ها نشان می دهد مجرمان در انتخاب زمان و مکان بزهکاری کاملا منطقی عمل می کنند و مناسب ترین و کم خطرترین مکان ها و مناطقی که از نظر نور پردازی ضعیف هستند را برای اعمال مجرمانه برمی گزینند و رابطه معکوسی بین وقوع جرم و روشنایی وجود دارد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج کلی حاکی از آن است که از مجموع 275 جرم واقع در فضاهای عمومی و خصوصی، تعداد 200 مورد در گستره نوری شماره یک با کمترین میزان روشنایی و تعداد 19 مورد در گستره نوری شماره 4 با بیشترین میزان روشنایی روی داده است و همچنین بررسی ها نشان میدهد که وضعیت ضعیف نورپردازی در کیانپارس منجر به کاهش امنیت و بروز جرایمی از قبیل سرقت شده است و به طور کلی سامانه نورپردازی محل مورد مطالعه، ناکارا و مغایر با اصول CPTED ارزیابی شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2329523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!