رویکردهای عربی به انتخابات عراقی؛ موازنه در میانه میدان

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

تقاطع منافع بازیگران خارجی و داخلی عراق باعث شده است که شطرنج سیاست در این کشور و در آستانه انتخابات پارلمانی، پیچیده‌تر از گذشته شود. براین‌اساس، این مقاله درپی تشریح رویکردها و مطلوبیت‌های پنج کشور عربی مهم در منطقه یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، اردن و مصر درخصوص انتخابات پارلمانی اکتبر 2021 عراق است.
نگاه عربستان سعودی به انتخابات پارلمانی عراق نیز ذیل رویکرد کلان این کشور به معادلات عراق قرار دارد و آن را عرصه‌ای برای موازنه‌سازی علیه ایران می‌داند.
دو خط در روابط امارات و عراق، به‌صورت جدی برجسته است: خط نخست، ظاهری اقتصادی دارد و خط دوم، درپی نفوذ و جهت‌دهی برخی از نیروهای سیاسی عراق است.
سویه‌های ضد ایرانی و ضد مقاومتی قطر در عراق، کمتر از عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. در فرایندهای رقابتی پساانتخاباتی، قطر به‌همراه ترکیه احتمالا تلاش خواهند کرد کرسی ریاست پارلمان به نیروهای همسو به خود برسد.
اردن به‌دنبال کسب منفعت اقتصادی از عراق است. امان در حوزه سیاسی، همسو با امارات و عربستان، رویکردی ضد ایرانی دارد.
قاهره ازیک‌سو، به‌دنبال کسب منفعت اقتصادی از ارتباط با عراق است و ازسوی‌دیگر، حضور در عراق را یک ضرورت ژیوپلیتیکی برای ارتقاء نقش منطقه‌ای خود می‌داند.
جدای از برخی انگیزه‌های اقتصادی، باید گفت «موازنه‌سازی» در مقابل ایران یا در مقابل یکدیگر، مبنای نگاه این بازیگران به صحنه انتخابات عراق است، اگرچه این راهبرد برای برخی همچون اردن و تاحدی مصر، ضعیف‌تر است. وقتی صحنه انتخابات یک کشور به رقابت بازیگران خارجی برای موازنه‌سازی منطقه‌ای تبدیل شد، آن کشور احتمالا به‌سوی ارتباط با همه بازیگران ذی‌نفع خواهد رفت، اگرچه سهم هریک متفاوت است.
ایران نباید نقطه مقابل «بازگشت عراق به معادلات منطقه و جهان عرب» قلمداد شود؛ هرگونه دوگانه‌سازی ایران/ جهان عرب در سیاست خارجی عراق، به‌گونه‌ای که تایید یکی، نفی دیگری را نتیجه دهد، در بلندمدت به زیان ایران است، ولو منافعی را در کوتاه‌مدت حاصل کند. در میانه بازی موازنه‌سازی که عمیقا بازیگرمحور است، سیاست‌ورزی ایران باید هوشمندانه‌تر و پیچیده‌تر از گذشته باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2330611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!