جمهوری ترکیه و انتخابات پارلمانی 2021 عراق

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

فعال شدن دیپلماسی ترکیه در زمینه مسایل عراق در ماه‌های اخیر، افزون بر ملاحظات امنیتی این کشور (مبارزه با جدایی‌طلبان کرد _ پ‌ک‌ک) و روابط اقتصادی دو طرف، بدون‌شک، بی‌تاثیر از انتخابات پیش رو در عراق نیست.
جریان‎های سیاسی کنونی عراق به‌گونه‌ای در فضای سیاسی عراق جای‌گیری کرده‌اند که روی‌کار آمدن یک یا چند جریان می‎تواند آثار متفاوتی بر منافع کشورهای ذی‌نفع در عراق بگذارد که تلاش دیپلماتیک ترکیه را نیز دراین‌راستا می‎توان ارزیابی کرد.
اگرچه مطلوب کلی ترکیه، روی‌کار آمدن ایتلافی از گروه‌های سنی نزدیک به ترکیه و شیعیان سکولار است، ترکیه دولت مستقر کنونی در عراق به رهبری مصطفی الکاظمی را فرصت مغتنمی می‎داند تا زیربنای برخی روابط آتی را پی‌ریزی نماید.
اگر دولت آتی عراق، با برتری گروه‌های شیعه میانه‌رو مانند الکاظمی یا مشارکت و اثرگذاری گروه‌های سنی مانند ایتلاف العراقیه باشد، برای ترکیه، شرایط مطلوب به‌شمار خواهد آمد.
اگر گروه‌های شیعه همسو با ایران که مخالفت آشکار با ترکیه دارند (مانند ایتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی و ایتلاف الفتح به رهبری‌ هادی العامری) بر سرکار بیایند، جدا از مخالفت‌های داخلی مانند کارشکنی‌های جریان مقتدی صدر و ایاد علاوی‌، دولت جدید عراق دوران پرتنش جدیدی را با ترکیه‌، همسایه قدرتمند شمالی خود که همکاری اقلیم شمال عراق و حمایت‌های ضمنی و چشم‌پوشی‌های آمریکا را نیز به همراه دارد آغاز خواهد کرد و احتمال اشغال دایمی بخشی از خاک عراق توسط ترکیه به‌مانند آنچه در سوریه انجام داده است وجود خواهد داشت.
چنین شرایطی علاوه‌بر بی‌ثباتی در مرزهای غربی و در خاک یکی از متحدان ایران می‎تواند سبب بروز تنش رو به تزایدی در مناسبات ایران و ترکیه نیز بشود و این شرایط نقطه مشترک اهداف ترکیه با عربستان و امارات خواهد بود و احتمال جای گرفتن ترکیه در صف‌بندی ضد ایرانی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز وجود دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2330612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!