بررسی بیان ژن کت اسپر2 و پارامترهای مورفولوژیکی جنین در موش سوری مواجه شده با هورمون اتفون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 اتفون، هورمونی است که برای تسریع روند رشد گیاهی به کار می رود. اغلب پس از ورود به بافت ها سبب ایجاد اختلال در دستگاه تولیدمثلی و کاهش قدرت باروری در اسپرم می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر اتفون بر پارامترهای مورفولوژیکی جنین و جایابی پروتئین کت اسپر2 در اسپرم انجام گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، 78 سر موش سوری نر و ماده نژاد NMRI به طور کاملا تصادفی به گروه های کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. گروه های آزمایشی اتفون را با دوزهای 120، 240 و 480 mg/kg و همچنین گروه کنترل مثبت داروی نیوستیگمین (mg/kg 0/1) دریافت کردند. پس از تیمار، حیوانات بیهوش شدند و به روش جابه جایی مهره های گردنی آسان کشی گردیدند. سپس نمونه های اسپرم از دم اپیدیدیم برای ارزیابی PCR و ایمونوهیستوشیمیایی اخذ شدند و تا زمان بررسی در دمای 70- درجه سانتی گراد نگهداری شدند.

یافته ها

نتایج حاصل از پارامترهای مورفولوژیکی نشان داد که میزان درصد هچ شدگی، قابلیت زنده مانی، تعداد زاد و ولد و طول جنین در گروه های آزمایشی نسبت به گروه کنترل، کاهش داشت. همچنین کاهشی در بیان ژن کت اسپر2 در گروه های آزمایشی نسبت به گروه کنترل دیده شد. نتایج ایمونوهیستوشیمیایی اسپرم مشخص کرد که مکان هایی برای جایابی پروتئین کت اسپر2 در گروه های آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل مشاهده نشد (0/05<p).   .

نتیجه گیری

هورمون اتفون با تولید رادیکال های آزاد باعث کاهش ویژگی های ظاهری جنین می شود. همچنین با کاهش بیان ژن کت اسپر2 و عدم جایابی پروتئین در اسپرم سبب اختلال در قدرت باروری و تولیدمثل می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
379 تا 386
لینک کوتاه:
magiran.com/p2331199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!