ترسیم و تحلیل شبکه همکاری های علمی جهان در حوزه مدیریت بحران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

سابقه و هدف :

پژوهش حاضر، با هدف ترسیم و تحلیل شبکه همکاری های علمی حوزه ی مدیریت بحران در جهان بر اساس داده های بازیابی شده از پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی و از نوع توصیفی است که با رویکرد علم سنجی انجام شده است. جامعه ی پژوهش شامل 2485 پیشینه از بروندادهای علمی حوزه ی مدیریت بحران است که در بازه ی زمانی 2020- 2010 در پایگاه وب آو ساینس نمایه شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، از نرم افزارهای Vos viewer ، UCINet  و بسته ی مکمل همراه آن یعنی NetDraw که نرم افزارهای خاص تحلیل شبکه های اجتماعی هستند و به منظور ترسیم و تحلیل شبکه ی هم نویسندگی بروندادهای علمی حوزه ی مدیریت بحران در سطح شاخص های خرد و کلان استفاده شده است.

یافته ها

یافته های پژوهش حاضر نشان داد، 79 کشور، 5690 نویسنده و 2495 موسسه علمی و دانشگاهی در تولید این آثار مشارکت داشته اند. در این بین کشورهای آمریکا، چین و آلمان بروندادهای علمی بیشتری داشته اند. همچنین؛ Ha KM"" و ""Benaben F و "McMains MJ" نیز پرتولیدترین نویسندگان در حوزه مدیریت بحران بوده اند. از منظر شاخص های مرکزیت "Komadina R" و Ingrassia PL"" بیشترین امتیاز را نسبت به سایر نویسندگان به دست آورده اند. علاوه بر این مقدار شاخص های کلان به صورت چگالی 0/018، ضریب خوشه بندی 2/818، میانگین فاصله 2/134 و قطر شبکه 6 به دست آمد.

نتیجه گیری

با توجه به پایین بودن انسجام شبکه، احتمال می رود با پیوستن خوشه های کوچک به یکدیگر که در گرو برقراری ارتباط بین نویسندگان این خوشه هاست، انسجام این شبکه بهبود پیدا کرده و منجر به کاهش حفره های ساختاری در این شبکه گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2331940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!