مطالعه علم سنجی پژوهش های حوزه وب معنایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

سابقه و هدف:

 پژوهش حاضر با هدف تعیین روند ظهور موضوع های برجسته و ترسیم ساختار فکری پژوهش های حوزه وب معنایی صورت گرفته است.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر به روش علم سنجی و با استفاده از تحلیل شبکه های اجتماعی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه برونداد های پژوهشی حوزه وب معنایی است که در بازه ی زمانی 2019- 1990 در مجلات پایگاه Web of Science نمایه شده است. به منظور گردآوری داده ها، کلیدواژه «Semantic Web» به دلیل جامعیت آن، در فیلد «Topic» که دربرگیرنده عنوان، چکیده و کلیدواژه است، از ابتدا تا سال 2019 مورد جستجو قرار گرفت. در ادامه داده های 16111 مدرک بازیابی شده، در تاریخ 18 مهر 99 (9 اکتبر 2020) با فرمت «Plain Text» در دسته های 500 تایی استخراج شد و در نهایت 34 فایل در نرم افزار CiteSpace منتقل و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که رشد اصلی حوزه وب معنایی در قرن 21 رخ داده است. بیشترین آمار انتشارات مربوط به دو بازه ی زمانی 2011-2007 و 2016-2014 است. «Michel Dumontier» هم زمان با برخورداری از شکوفایی (8/50) و مرکزیت (19) بالا در شبکه هم نویسندگی وب معنایی، تاثیرگذارترین نویسنده بود. در کل از بین 62 دانشگاه همکار فعال در حوزه وب معنایی، دانشگاه «Karlsruhe» آلمان هم زمان بیشترین شکوفایی (27/56) و عملکرد را داشت. به علاوه در اشاره به طبقات موضوعی نوظهور وب معنایی، به ترتیب موضوعات علوم کامپیوتر و کاربردهای بین رشته ای، مهندسی، سیستم های کنترل و خودکارسازی و هوش مصنوعی مطرح شد؛ زیرا به طور هم زمان بالاترین مرکزیت و شکوفایی را داشتند.

نتیجه گیری

تحلیل شبکه هم رخدادی واژگان پژوهش های وب معنایی نشان داد که روند زمانی ظهور این واژگان در طی سال های مختلف از وب معنایی و XML شروع شده و اخیرا بر کلیدواژه های مدیریت دانش، تجارت الکترونیک، بازیابی اطلاعات، فراداده، سیستم های مبتنی بر دانش و قابلیت های همکاری شبکه متمرکز شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2331941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!