بررسی میزان آگاهی مدیران ارشد از موازین حقوقی، قوانین و مقررات مرتبط با حوزه ی نظام سلامت: مطالعه موردی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آگاهی کافی مدیران در زمینه ی قوانین و مقررات و موازین حقوقی مرتبط با نظام سلامت موجب عملکرد مطلوب آنها در سازمان ها می شود. لذا این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی مدیران ارشد از موازین، قوانین و مقررات حقوقی مرتبط با نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.

روش بررسی: 

مطالعه ی حاضر به صورت توصیفی-تحلیلی و از نوع مقطعی در سال 1396 انجام شد. نمونه ی پژوهش شامل مدیران ارشد دانشگاه بود که با روش سرشماری به تعداد 75 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه ی محقق ساخته بود که روایی صوری آن با استفاده از نظرات تعداد 7 نفر از متخصصان و صاحب نظران رشته های حقوق پزشکی، و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و پزشکی به تایید رسید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ برابر %89 و روش آزمون-بازآزمون برابر %79 به دست آمد. تحلیل داده ها با بهره برداری از روش های آمار توصیفی شامل فراوانی مطلق و نسبی و آمار استنباطی شامل آزمون های همبستگی پیرسون و کا اسکویر با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.

یافته ها: 

سطح آگاهی مدیران مورد مطالعه در اکثر حیطه های قانونی و موازین حقوقی مرتبط به نظام سلامت زیرمتوسط بود. بین سطح آگاهی از حیطه های تشکیلاتی، مالی و معاملاتی، و اداری و استخدامی مدیران با گذراندن دوره های آموزشی مرتبط ارتباط معکوس و معنی داری وجود داشت (0/01=P و 0/04=P). 

نتیجه گیری: 

سطح آگاهی مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران در حیطه های سه گانه ی قوانین و مقررات و موازین حقوقی، مالی، تشکیلاتی و اداری در سطح متوسط و متوسط روبه پایین قرار دارد. انجام تمهیدات لازم همچون برگزاری دوره های آموزشی با روش های جدید مانند شبیه سازی، سناریونویسی، موردنگاری و تجربه نگاری و استفاده از فناوری های جدید مانند مدیریت دانش هیبریدی و یکپارچه سازی فناوری به منظور ارتقای آگاهی مدیران پیشنهاد می شود. هم چنین ایجاد نظام شایستگی راهبردی مدیران در سطوح مهارت های عمومی و اختصاصی همراه با آموزش های مستمر و نظارت بر پاسخ گویی و بازخوردهای ارایه شده در فرایندهای مدیریتی، انجام اصلاحات آتی را تضمین خواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
156 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p2331981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!