از «جهانی شدن» تا کاربست «سیاست جنایی دشمن مدار» در رسیدگی به جرایم اقتصادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جهانی شدن به عنوان فرایندی که در حوزه های مختلف شیون زندگی انسان ها مطرح شده، با توجه به توسعه بزهکاری در سطح بین المللی، در حوزه علوم جنایی نیز به عنوان یک ضرورت قابل طرح است. مفاسد اقتصادی هزینه های هنگفتی را بر جامعه تحمیل می کند و در عین حال به لحاظ شکل پیچیده اغلب این جرایم کشف و تعقیب آنها دشوار است. لذا سیاست جنایی قاطعی را می طلبد. این تحقیق با هدف بررسی سیاست جنایی ایران در مقابله با مفاسد و جرایم اقتصادی و با تاکید بر مقررات جدید آیین نامه و دستورالعمل رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی مصوب 1397 با اصلاحات 1399 دست به یک مطالعه توصیفی تحلیلی زده است.

مواد و روش ها

این مقاله به صورت توصیفی - تحلیل با بهره گیری از منابع کتابخانه ای تدوین یافته است.

یافته ها

یافته ها حاکی از این است که در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و  آیین نامه سال 1397 و اصلاحات آن در سال 1399 لزوم برخورد افتراقی با مجرمین اقتصادی پیش بینی شده است. با وجود استفاده از اصطلاح "جرایم اقتصادی" تعریف مشخصی برای جرم اقتصادی ارایه نگردیده است و این جرایم صراحتا احصا نشده اند و از این حیث قانون گام نخست را در مبارزه قاطع با جرایم اقتصادی به طور صحیح بر نداشته است. با این حال می توان با توجه به مجموع مواد 35،47 و 109 قانون مجازات اسلامی 1392، مصادیق حصری جرایم اقتصادی را بدست آورد که شامل جرایم فهرست شده در تبصره ماده 36 و نیز جرم کلاهبرداری می شود.

ملاحظات اخلاقی

این مقاله با تکیه بر اصول صداقت و امانتداری تهیه و نگارش شده است.

نتیجه گیری

قانون گذار با اتخاذ سیاست جنایی دشمن مدار در مبارزه با جرایم متوسط و کلان با در پیش گرفتن تدابیر کیفری سخت گیرانه در تعیین و اجرای مجازات، مانند الزام به تشهیر مجرمین اقتصادی کلان، محرومیت مجرمین اقتصادی متوسط و کلان از تعویق صدور حکم و تعلیق مجازات و محرومیت از امتیاز شمول مرور زمان تعقیب و اجرای مجازات و... تلاش نموده است تا بر حتمیت و قطعیت اجرای مجازات، به منظور پیشگیری کیفری از جرم اقتصادی تاکید نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p2333694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!